Arvostelu: Game of Thrones -tähti on suomalaisleffa The Guardian Angelin ainoa valopilkku

27.03.2018 19:45 | Aki Lehti

Arto Halosen omituisista hypnoosimurhista kertovan elokuvan aihe on kiehtova, mutta toteutus tökkii.


Ensi-ilta: 29.3.2018. / Alkuperäisnimi: The Guardian Angel / Ohjaus: Arto Halonen / Käsikirjoitus: Arto Halonen / Pääosissa: Pilou Asbæk, Josh Lucas, Rade Šerbedžija, Sara Soulié, Cyron Melville, Christopher Fulford, Mikko Nousiainen ja Pamela Tola / Pituus: 102 minuuttia / Ikäraja: K12


Ohjaaja-käsikirjoittaja Arto Halonen on vihdoinkin saanut valmiiksi The Guardian Angel – Suojelusenkeli -elokuvansa, projektin joka alkoi jo yli 20 vuotta sitten. Halosen jääräpäisyyttä ja todella syvällistä perehtymistä elokuvansa aiheeseen ei voi kuin ihailla, mutta tällä kertaa sukellus syvälle omituiseen ja kiehtovaan oikeaan murhatapaukseen kääntyy valitettavan keskinkertaiseksi psykologiseksi murhatrilleriksi.

The Guardian Angel on tehty myös ulkomaiden markkinoita varten, mutta valitettavasti kansainvälisten tähtien buukkaaminen pääosiin tuntuu lähinnä mainoskikalta. Game of Thrones – ja Downton Abbey -sarjojen tai Kaunis mieli -elokuvan mainitseminen kiinnittää kyllä huomion, mutta lopputulos on mystisestä aiheestaan huolimatta tv-elokuvamainen tusinatrilleri.

Tositapahtumiin perustuva kertomus on sen verran kahjo, että se on kuin tarkoitettu elokuvaksi. Mukana on okkultismia, natseja, pahansuopaa joogaa, salaliittoja ja tärkeimpänä hypnoosin vaikutuksen alaisena suoritettu pankkiryöstö ja kaksoismurha.

Tapahtumapaikkana on 1950-luvun Kööpenhamina, jossa pankin ryöstänyt mies vaikuttaa tehneen teon vastoin tahtoaan, vaikka aluksi muuta väittääkin. Game of Thrones -näyttelijä Pilou Asbækin esittämä rikostutkija Anders Olsen saa selville ryöstäjän olleen aiemmin vankilassa hämäräperäisen Björn Nielsenin (Josh Lucas) kanssa, ja alkaa uskoa tämän onnistuneen hypnotisoimaan sellikaverinsa suorittamaan rikoksen.

Jeesiä poliisi saa humpuukimaakarilta vaikuttavalta, mutta oikeasti hypnoosin saloihin perehtyneeltä psykiatri Dabrowskilta (Rade Šerbedžija). Samaan aikaan Nielsen tutustuu ja yrittää manipuloida rikostutkijan nuorta vaimoa.

The Guardian Angel selittämällä selittää hahmojen motiiveja, mutta silti esimerkiksi perimmäinen syy päähenkilön sairaalloiseen pakkoon ratkaista rikos jää hämäräksi, vaikka vaimon tuominen kuvioihin tekeekin jutusta henkilökohtaisen. Ohjaaja tuntuu välillä unohtaneen, etteivät hänen hahmonsa ja heidän oikeat esikuvansa ole ainakaan kovin monelle suomalaiselle katsojalle tuttuja.

Hetkittäin elokuva tuntuu siltä kuin istuisi samaan pöytään uutena tyyppinä vanhojen ystävysten kanssa – keskustelussa pysyy kyllä perässä, mutta syvempi tunneside uupuu.

Parasta The Guardian Angelissa on pääosanesittäjä Pilou Asbæk, joka näkee vaivaa hahmonsa eteen, ehkä vähän liikaakin. Näyttelijää ei ole kai sen kummemmin maskeerattu, mutta tällä kertaa ilman partaa esiintyvä mies onnistuu näyttämään viisikymppiseltä, vaikka hänellä ei ole ikää kuin vasta 36 vuotta.

Josh Lucasin Nielsin-pahis on vasurilla hutaistu roolityö, sillä näyttelijä yrittää luoda hahmosta karismaattisen manipuloinnin mestarin vain hymyilemällä ylimielisen viekkaasti. Hurmaava rikollinen vaikuttaa lähinnä limaiselta lähentelijältä, joka oikeassa elämässä saisi ihmiset poistumaan seurastaan mahdollisimman pian.

Suomalaiskuvaaja Pini Hellstedt ansaitsee kehut, sillä hän löytää tunnelmallisia kuvia turhan keinotekoisen oloisen 1950-luvun Kööpenhaminan keskeltä. Ymmärrettävästi elokuva sisältää runsaasti sisätiloissa tapahtuvia kohtauksia, sillä kolmen miljoonan euron budjetilla ei kovin montaa kaupungin kadunkulmaa lavasteta. Kauniit kuvat eivät kuitenkaan toimi kokonaisuutena, sillä leffa on leikattu omituisesti. Kohtauksesta toiseen töksähtelevästi etenevä teos tuntuu huomattavasti 102 minuutin kestoaan pidemmältä.

The Guardian Angel saa pisteet myös siitä, että se suorastaan yllyttää tutustumaan paremmin oikeaan tapaukseen, joka on rikoksena poikkeuksellinen. Hypnoosimurhissa olisi ollut aineksia paljon parempaan elokuvaan.

THE GUARDIAN ANGEL

2

”Kiinnostavasta aiheesta huolimatta The Guardian Angel hukkuu keskinkertaisten psykologisten trillereiden suohon”