Uusimmat

Arvostelu Next of Kin – Jälkeläiset on kunnianhimoinen scifi-jännäri

06.02.2022 11:34 Aki Lehti

Suomalais-tanskalainen Jälkeläiset-sarja näyttää hienolta, mutta ei uskalla ottaa tarpeeksi riskejä. Kunnon scifikertomusta odottavalle sarja on pettymys.

Elisa Viihteen -alkuperäissarja Next of Kin – Jälkeläiset on kunnianhimoinen suomalais-tanskalainen tieteistrilleri, jonka toteutus kärsii jonkin verran perinteisistä suomalaissarjojen ongelmista. Noin kymmenen vuoden päähän tulevaisuuteen sijoittuva Jälkeläiset näyttää pääosin todella tyylikkäältä ja näyttelijätkin hoitavat hommansa kiitettävästi. Harmi kyllä sarja pelaa turhan varman päälle. Lupaavan alun jälkeen kertomus latistuu sen sataan kertaan nähdyksi takaa-ajotarinaksi.

Jälkeläisten kantava idea on napattu todellisesta geenimuuntelusta.

Sarjan toinen päähenkilö Liv Laine (Nika Savolainen) kärsii kroonisista kivuista, joihin hän ei ole saanut kunnon diagnoosia, vaikka tutkimuksia on tehty Livin koko elämän ajan. Biopankkiin tehty murtokeikka tuo mukaan toisen päähenkilön. Livin DNA-näyte varastetaan, ja rikosta päätyy tutkimaan lähinnä henkilökohtaisista syistä tietoturvallisuusagentti Markus Volf (Elmer Bäck).

Mukana ovat myös biotiedeyhtiö Risea johtavat, keskenään kilpailevat ja nahistelevat vallanhaluiset sisarukset Yoana (Matleena Kuusniemi) ja Sasha Leon (Antti Virmavirta). Erikoislaatuinen Liv kiinnostaa molempia, sillä hän saattaa olla avain jättimäiseen tieteelliseen läpimurtoon, joten Liv ja Volf päätyvät ajojahdin kohteeksi.

Suomalaisnäyttelijöiden lisäksi mukana on liuta tanskalaisia näyttelijöitä, kuten esimerkiksi Silta-sarjasta tuttu Sarah Boberg ja Maria Rich.

Minna Panjasen ja tanskalaisen Valeria Richterin käsikirjoittama sarja pohtii ihmisyyden peruskysymyksiä, sekä esimerkiksi perimän vaikutusta ihmiseen itseensä sekä tämän sukulais- ja perhesuhteisiin. Keskiössä on myös vanhemmuus. Geenimanipulaation pohdinnassaan Jälkeläiset ei pääse kovin syvälle. Ajatuksia herättävät ideat jäävät likaa ihmissuhdekoukeroiden jalkoihin.

Kunnon scifi-osasto jää myös hyvin pieneksi. Syy siihen on harvinaisen selvä. Jälkeläiset on suuren yleisön viihdettä, eivätkä tekijät ole halunneet ottaa liikaa riskejä. Korkealentoisemmat tieteiselementit pidetään Livin erikoiskykyjä lukuun ottamatta minimissä.

Sarjan ansiot löytyvät lähinnä tekniseltä puolelta. Ohjaaja Akseli Tuomivaaran tulevaisuuden Helsinki on saatu näyttämään simppeleillä, mutta mainiosti toimivilla kikoilla futuristiselta. Sarjaa on tehty myös Islannissa, mutta suurin osa kuvauspaikoista on löytynyt pääkaupunkiseudulta. Helsingin läpikotaisin tunteva bongaa taatusti tuttuja maisemia yksi toisensa perään, joissa kaikissa on jotain vierasta ja hyvällä tavalla häiritsevän vinksahtanutta.

Ohjaajan lisäksi suurimmat kehut ansaitsevat kuvaaja Max Smeds, lavastaja Heather Loeffler ja kuvauspaikkavastaava Lotta Lanamäki. Tarvittava lähitulevaisuuden tunnelma on saatu aikaan sekoittamalla sisä- ja ulkokuvia Helsingin uudemmista suht kliinisistä asuinalueista vanhempiin ja karumpiin kerrostaloalueisiin.

Kyseessä on tietysti fiktiivinen Helsinki, eikä sarja sano oikeastaan mitään tuloerojen muutoksesta tulevaisuudessa. Muuten mainiosti valituissa kuvauspaikoissa ihmetystä aiheutti väkisinkin siivoojan töitä tekevän Livin kodin sijainti.

Jos en nyt aivan väärin nähnyt, niin hän asuu yksin Helsingin Konepajan alueella sijaitsevassa kämpässä. Joko tällä hetkellä kalliin asuinalueen hinnat ovat romahtaneet kymmenessä vuodessa tai vaihtoehtoisesti sarjan tulevaisuudessa siivojat tienaavat moninkertaisesti nykyiseen verrattuna.

Jälkeläiset kärsii jonkin verran Netflix-syndroomasta. Se jurnuttaa turhan hitaasti eteenpäin ja mukana on turhan laaja hahmokavalkadi. Kahdeksassa jaksossa on ainakin kolme liikaa. Useamman sivuosahahmon juonikuvioineen olisi voinut leikata huoletta kokonaan pois.

Tällaisenaan sarjan sekoitus jännitystä ja mysteeriä, sekä scifiä ja draamaa ei ole tasapainossa.

Draama tarvitsee tietysti ihmissuhdekoukeronsa, mutta niitä olisi voinut karsia pois reippaastikin ja antaa huomattavasti enemmän tilaa syvällisemmälle pohdinnalle.

Jälkeläiset näyttää hienolta ja sen tunnelma on kohdillaan. Genrekamaa ja tieteiskertomusta odottavalle sarja on harmi kyllä pettymys.

Jälkeläisten kaikki kahdeksan jaksoa tulivat tarjolle Elisa Viihde Viaplayhin 31. tammikuuta.

Aki Lehti

”Olen Muropakettia vuodesta 2010 asti avustanut freelancetoimittaja, jonka ominta alaa on popkulttuuri – musiikki, elokuvat ja kirjallisuus. Muroon rustaan lähinnä elokuva- ja tv-arvosteluja sekä niihin liittyviä uutisia ja haastatteluja. Kirjoitan säännöllisesti myös Keskisuomalaiseen, Savon Sanomiin, Karjalaiseen ja Etelä-Suomen Sanomiin. Tekstejäni on julkaistu myös esimerkiksi Helsingin Sanomissa, HS Metrossa ja useissa asiakaslehdissä. Levyarvosteluja olen kirjoittanut reilun 20 vuoden aikana lähes 1500 kappaletta ja henkilöhaastatteluja myös melkein nelinumeroisen määrän. Lempparielokuvani ovat usein niitä, jotka eivät Suomessa pääse laajempaan levitykseen, eli leffafestarikama laidasta laitaan. Lähellä sydäntä ovat esimerkiksi amerikkalainen indie-elokuva ja korealaistuotannot. Vapaa-aikani kuluu elokuvien lisäksi musiikin, kirjojen ja sarjakuvien parissa kyynelehtiessä.”

Muropaketin uusimmat