Uusimmat

Arvostelu: Omahyväinen orjakapina – Matthew McConaugheyn Free State of Jones ei vakuuta

16.11.2016 10:18 Martta Kaukonen

Free State of JonesEnsi-ilta: 18.11.2016
Alkuperäisnimi: Free State Of Jones
Ohjaus: Gary Ross
Käsikirjoitus: Gary Ross & Leonard Hartman
Pääosissa: Matthew McConaughey,Gugu Mbatha-Raw, Mahershala Ali, Keri Russell & Sean Bridges
Pituus: 139 minuuttia
Ikäraja: K16
Idea: Sisällissodan sotakarkuri Newton Knigtin kruunua kiillottava elämäkerta.
Arvostelija: Martta Kaukonen

2

 

 

Valkoinen mies on aina afroamerikkalaista parempi – jopa orjakapinallisena.

Newton Knight (1837–1922) taisteli Yhdysvaltain sisällissodassa etelävaltioiden puolella. Sodan mielettömyyteen kyllästyneenä hän karkasi rintamalta. Knight piileskeli sotilaskarkureita etsiviä partioita karanneiden orjien lössissä. Karkuruudesta muodostui pikku hiljaa poliittinen ideologia. Knight ja hänen seuraajansa valloittivat Jonesin piirikunnasta Mississipistä oman alueen, joka sanoutui irti etelävaltioista. Siinä sivussa Knight johti taistelua afroamerikkalaisten (miesten) äänioikeuden saavuttamiseksi.

Näin Knightin elämänkulun esittää ohjaaja Gary Ross suurmieselämäkerrassaan Free State Of Jones. Pääosaa esittävä Matthew McConaughey on aivan nappivalinta rooliin. Näyttelijä näyttelee jälleen kerran junttia jokamiestä, johon amerikkalaisen miehen ilmeisesti ajatellaan olevan mahdotonta olla samaistumatta. Hänen kauttaan voidaan kertoa afroamerikkalaisten historian kahdesta tärkeimmästä taistelusta: orjuudesta vapautumisesta ja miesten äänioikeuden saavuttamisesta.

Donald Trumpin voitettua vaalit, onkin melko vaikea uskoa, että tässä asenneilmastossa näitä teemoja voitaisiin käsitellä niin, että päähenkilönä olisi afroamerikkalainen mies.

Matthew McConaughey teki vastaavan roolin draamassa Dallas Buyers Club. Siinä hän esitti homofobista heteromiestä, joka kasvoi ihmisenä niin, että hänestä sukeutui aidsia sairastavien homojen äänitorvi.

Heteromies onkin tietysti parempi homojen oikeuksien puolestapuhuja kuin homo itse. Sama pätee toki valkoiseen miehen ja afroamerikkalaisten oikeuksiin. Asenne kristallisoituu kohtauksissa, joissa Knight rinnastaa palopuheissaan karanneet orjat ja rintamakarkurit. Kummatkin ovat ”neekereitä” eli kummatkin raatavat rikkaan luokan puolesta, orjat pelloilla ja sotilaat rintamilla. Näin elokuva tulee törkeällä tavalla banalisoineeksi ja mitätöineeksi afroamerikkalaisten orjien satojen vuosien mittaisen kärsimyksen.

On toki hyvä, että Knightin kaltaisia ihmisoikeustaistelijoita nostetaan esiin, mutta pitääkö näkökulman aina olla valkoisen heteromiehen?

PlusMiinusNolla

+ Aihe on kiinnostava, sillä afroamerikkalaisten historiasta ei ole tehty liikaa elokuvia.
– Oikeamielinen asenne ärsyttää.
0 Voisiko McConaughey seuraavaksi näytellä sovinistimiestä, josta sukeutuu suffragettiliikkeen johtaja?