Uusimmat

Haastattelu: Randy Moore kuvasi elokuvansa Disneyn huvipuistoissa – salaa ja vartijoita vältellen

29.10.2014 09:44 Muropaketin toimitus

Randy Moore

Night Visions –festivaalien mielenkiintoisimpia elokuvia on Disneyn huvipuistoissa ilman lupaa kuvattu Escape from Tomorrow. Ohjaaja-käsikirjoittaja Randy Moore paljasti Dome.fi:lle, miten guerilla-kuvaaminen onnistui.

Escape from Tomorrow on kuumeinen ja haastava kauhusatu, jota on verrattu esimerkiksi David Lynchin Eraserheadiin. Elokuvassa nelihenkinen perhe lähtee viettämään täydellistä päivää Disney Worldissa. Sitten tapahtuu jotain todella, todella outoa.

Tarkemmin elokuvaan voi tutustua artikkelissamme:

Night Visions -vinkki 3: Escape From Tomorrow on oudoin Disney-elokuva, jonka tulet koskaan näkemään

Escape from Tomorrow esitetään Kinopalatsissa keskiviikkona 29.10. kello 20.15 ja lauantaina 1.11. kello 23.15. Ohjaaja kertoi elokuvastaan Dome.fi:lle lisää sähköpostitse.

Escape from Tomorrow on ensimmäinen pitkä elokuvasi. Miten sinusta tuli elokuvantekijä ja mitä teit ennen esikoiselokuvaasi?

– Lukioiässä sävelsin paljon elektronista musiikkia MIDI:ä käyttäen. Tämä sijoittui aikaan ennen Abelton Liveä ja muita ohjelmia, joilla moista musiikkia voi esittää niin sanotusti livenä. Koulun konsertissa voin vain painaa sekvenrsseristä play-nappia ja seisoskella toimettomana. Tämä ärsytti minua kovasti, joten aloin tehdä lyhyitä musiikkivideoita ihan vaan antaakseni yleisölleni jotain katseltavaa. Ennen pitkää yhä useammat ihmiset alkoivat kommentoida videoita musiikin sijaan, ja se johti minut elokuvakouluun. Opiskelin Bostonin School of the Museum of Fine Artsissa, Chicagon Columbia Collegessa ja Floridan Full Sail Universityssa. Valmistuttuani muutin Los Angelesiin, työstin käsikirjoitusta joka ei koskaan päässyt tuotantoon asti ja toimin kustannustoimittajana John Dalylle, joka tunnetaan The Terminatorin ja Platoonin tuottajana.

Escape From Tomorrow

Escape from Tomorrow’n tarina ja rakenne eivät ole järin perinteisiä. Mistä sait idean elokuvaan?

– Kun olin pieni, menimme joka kesä lähes uskonnollisella vakaumuksella Disney Worldiin isäni kanssa. Hän asui Floridassa vanhempieni eron jälkeen. Puisto oli kummallinen, tunnetasolla äärimmäisyyksiin asti viritetty maailma, jossa liikuin vain isäni kanssa, erillään arkitodellisuudesta. Isäni liittyy niin vahvasti Disney Worldiin, että minun on vaikeaa erotella toisistaan tunteitani häntä ja puistoa kohtaan. Kun välimme rikkoutuivat, lopetin Disney Worldissa käymisen. Palasin sinne vasta vuosia myöhemmin omien lasteni kanssa, ja kaikki tunteet ja hullut muistot vyöryivät ylitseni. Minusta tuntui kuin isäni haamu olisi yhä siellä jossain vainoamassa minua ja ajamassa samoilla laitteilla. Sitten näin jutun nimeltä ”Fantasmic!”, jossa Mikki taistelee kaikkia Disneyn pahiksia vastaan. Yhdessä kohtaa Mikki katoaa lavalta ja hänen luullaan hävinneen, kunnes hän sitten palaa pyrotekniikan ja fanfaarien saattelemana lavalle Velhon oppipojaksi pukeutuneena. Muistan kuulleeni tuossa kohtaa kovaäänisen henkäyksen – aikuisten suusta. He olivat ihan ekstaasissa, aivan kuin olisivat päässeet todistamaan Jeesuksen toista tulemista. Sillä hetkellä ymmärsin, omaksi kauhukseni, että koko tuo paikka oli muuttunut suuremmaksi jutuksi kuin mitä tavallinen huvipuisto on.

Kuvasitte Escape from Tomorrow’n “guerilla-tyyliin” ilman lupia Disneyn huvipuistoilta. Halusitko tehdä tämän jo alusta pitäen ja kuinka tärkeää aidot kuvauspaikat olivat elokuvalle?

– Kuvaustyyli johtui pikemminkin välttämättömyydestä kuin suunnitelmasta. Nuo huvipuistot ovat niin ikonimaisia, ettei niitä voi jäljitellä. Lisäksi halusin tallentaa puistojen energian elokuvaan. Paikan päällä kuvaaminen oli kuitenkin kamalaa. Menetin aivan tolkuttomasti kiloja lähinnä hermoillessani elokuvan puolesta, mutta myös koska jouduimme ravaamaan edestakaisin koettaessamme saada esimerkiksi auringonpaisteen talteen juuri oikeassa paikassa juuri oikeaan aikaan. Ja jokainen, joka on käynyt noissa puistoissa, tietää että etenkin Flordian Disney World on valtava paikka. Yhdessä vaiheessa jouduin vuokraamaan pyörätuolit lapsinäyttelijöille ja työntämään heitä ympäriinsä. Onneksi suunnittelimme kaikki kohtaukset huolellisesti ja kävimme koko elokuvan yhdeksän kertaa läpi ennen kuin yritimme kuvata sitä näyttelijöiden kanssa.

Escape From Tomorrow

Pystyittekö työskentelemään Disneyn huvipuistoissa häiriöittä vai tuliko esimerkiksi vartijoiden kanssa ongelmia?

– Kuvaaminen ei ollut missään kohtaa helppoa ja kuvausten loppupuolella jäimme melkein kiinni. Turvamiehet tulivat luoksemme ja kysyivät näyttelijöiltämme, ovatko he julkkiksia, kun kameramiehet tuolla tavoin seuraavat heitä. Näyttelijät esittivät tyhmää ja olivat ihan kuin eivät tietäisi mistään mitään – ja pysyivät koko ajan roolihahmoissaan. Jonkun tovin jälkeen Jimin Sara-tytärtä esittävä Katelynn Rodriguez kysyi, voisiko hän mennä vessaan ja hänen ”veljensä” sanoi haluavansa mennä myös. Turvamiehet antoivat luvan, mutta vaativat, että he palaavat sitten takaisin. ”Vanhemmat” menivät mukaan ja vessassa näyttelijät sitten irrottivat kaikki nauhoituslaitteet. Palatessa paraati erotti heidät turvamiehistä ja näyttelijät pääsivät pakenemaan. Se oli viimeinen päivä kun kuvasimme puistoissa. Jos sama olisi tapahtunut kuvausten alkupuolella, me kaikki olisimme varmaan olleet liian säikähtäneitä jatkaaksemme elokuvan tekemistä.

Escape from Tomorrow’ta on verrattu Eraserheadiin, Inhoon ja Rosemaryn painajaiseen. Mitä nämä kolme elokuvaa merkitsevät sinulle?

– Rakastan Eraserheadia ja David Lynchiä ylipäänsä. En ole nähnyt Inhoa pitkään aikaan, mutta muistan pitäneeni sitä. Rosemaryn painajainen on lähes täydellinen elokuva.

Jos asiat olisivat menneet huonosti, Disney olisi voinut haastaa teidät oikeuteen eikä Escape from Tomorrow’ta olisi koskaan julkaistu. Mietitkö tätä paljon elokuvaa tehdessäsi ja miten varauduit tuollaiseen tilanteeseen?

– Minun oli pakotettava itseni olemaan miettimättä sitä, etenkin kuvausten aikana, ja keskityttävä tekemään elokuvaa, jonka halusin tehdä. En halunnut myöskään rajoittaa itseäni taiteellisessa mielessä. Minusta on naurettavaa, että nykyisin elokuvan tehdäkseen pitäisi melkein itse olla lakimies. Kaikki ovat nykyään niin huolissaan joutuvansa oikeuteen. Itse olen huolissani tulevaisuudesta.

Escape From Tomorrow

Kuinka yllättynyt olit, kun Disney ei sitten tehnytkään mitään?

– Odotan aina pahinta. Niinpä oli iloinen yllätys, kun saimme elokuvan esitetty Sundance-festivaaleilla ilman yhteydenottoa Disneyltä. On kuitenkin yhä mahdollista, että he tekevät jotain, koskaan ei voi tietää.

Escape from Tomorrow valmistui viime vuonna. Joko työstät uutta elokuvaa?

– Minulla on parhaillaan useampi käsikirjoitus työn alla. Koetan kuitenkin viettää nyt enemmän aikaa lasteni kanssa ennen kuin he tulevat teini-ikään ja alkavat vihata minua.

Vierailet tällä viikolla Suomessa Night Visionsin vieraana. Onko tämä ensimmäinen kertasi ja mitä odotat näkeväsi tai kokevasi?

– Kyllä, tämä on ensimmäinen kerta. Toivon voivani kierrellä Helsinkiä ja tavata paikallisia ihmisiä.

Ja lopuksi: Oma TOP 3 –listasi parhaista Disney-hahmoista?

– Hullu hatuntekijä, Samu Sirkka ja Kapteeni Koukku.

Kiitos, Randy Moore.

Teksti: Tatu Junni