A8 on Applen uusin järjestelmäpiiri, mutta mitä se kätkee sisälleen?

11.09.2014 13:18 | Juha Kokkonen | 17

A8 in iPhone 6

Apple esitteli tiistaina uusien iPhone 6 -mallien yhteydessä uuden A8-järjestelmäpiirin, mutta pysyi tuttuun tapaansa varsin vaitonaisena sen tarkemmista teknisistä ominaisuuksista. Niiden sijaan Apple esitteli A8:n suorituskyvyn (CPU +25 %, GPU +50 %) ja virrankulutuksen (jopa -50 %) parantumista prosenttiluvuin. A8 valmistetaan 20 nm viivanleveydellä ja se koostuu noin kahdesta miljardista transistorista. Edeltäjämalli A7 valmistetaan 28 nm tekniikalla ja sen transistorimäärä on miljardin luokkaa. Fyysisesti A8 on edeltäjäänsä 13 % pienempi.

A8

Teknologiasivusto Anandtech on analysoinut A8-piirin ominaisuuksia saatavilla olevien tietojen pohjalta ja päätynyt loogisiin päätelmiin niiden suhteen. Applen antamien prosenttilukujen sekä alkuviikosta vuotaneen GeekBench3-testituloksen pohjalta prosessorin arvellaan olevan Cyclonen uusi kehitysversio ja toimivan 1,4 GHz kellotaajuudella. Ytimiä arvellaan olevan kaksi. Metal-grafiikkakirjastosta löytyneiden ASTC-tekstuurinpakkausominaisuuksien pohjalta Anandtech arvioi A8:ssa käytetyn GPU:n olevan hyvin suurella todennäköisyydellä kuusiytiminen PowerVR Series6XT GX6650. Vuotaneet piirikuvan merkintöjen perusteella on puolestaan melko varmaa, että RAM-muistin määrä on edelleen yksi gigatavu.

A8

Arvioihin saadaan varmuus noin viikon kuluessa, kunhan iPhone 6:sista saadaan ensimmäiset testitulokset ja piiritekniikkaan erikoistuneet tahot pääsevät käsiksi puhelimien sisuskaluihin.

Anandtech, Analyzing Apple’s A8 SoC: PowerVR GX6650 & More

Apple iPhone 6 Technology

PÄIVITYS 13.9. klo 16:45: Perjantaina nettiin ilmestyneiden Basemark X -testisovelluksen tulospalveluun ilmestyneiden iPhone 6 -tulosten mukaan A8 sisältää kaksi 1,4 gigahertsin kellotaajuudella toimivaa Cyclone-prosessoriydintä. iPhone 6 sai Basemark X -tulokseksi 21204 pistettä, joka on vain noin tuhat pistettä iPhone 5s:n tulosta enemmän.

Rightware Basemark X results

Keskustelu

"Ytimiä arvellaan oelvan kaksi." Tuossa taitaa olla pieni kirjotus virhe

TuBBe

>2 ydintä 1,4Ghz
>1gb RAM

Hihihihahahaahoohohohoho.

Nimenomaan, ja silti pyyhkii pöytää prosessoreilla joissa on ytimiä ja kellotaajuutta tuplaten. Naurettavaa tosiaan:D

Ytimiähän on monissa kilpailevissa SOC:eissa 8 ja silti eivät tahdo pärjätä Cyclonelle.

On se hurja!
:-)

Mutta Apple mini myyntiin kanssa, niin saa kansa kaikenkokoisia A8:ja!

Tosin olisi sekin liian kallis tälläiselle tuulipuku heittiölle. Mutta ehkä sellaista saisin kahden vuoden kuluttua edullisesti käytettynä?

Mihin ne miljardi uutta transistoria on sitten hassattu jos muistia ja prossun ytimiä on saman verran kuin aiemmin? GPU:lle varmaan osa, mutta riittääkö se selittämään määrän kasvua?

Kannattaa nyt tosiaan irvileukojen huomioida, että jo edellisen sukupolven Cyclonessa per-clock-suorituskyky oli huomattavasti kilpailijoita parempaa, joten kellotaajuutta ei kannata liikaa tuijottaa. Lisäksi tietysti käyttöjärjestelmien erot.

Jännä nähdä jälleen, mitä Apple tehnyt järjestelmäpiirinsä kanssa. Varsinkin transistorien määrän huima kasvu on aika mielenkiintoinen, jos CPUn ytimien määrä pysynyt samana. GPUn koko toki kasvanut ja varmasti CPU:kin kehittynyt, kun parempaa suorituskykyä saadaan irti. Kenties välimuistien koko tai erityisesti LLC tai L3-kakun kasvanut merkittävästi jälleen.

Eiköhän se ole selvää, että näytönohjain rinnakkaistuu kauniisti ja ovat laittaneet sille 50% enemmän coreja?

Itse pistäisin transistorimäärän kasvamisen puhtaasti tuon piikkiin (ja ehkä pienten arkkitehtuurimuutosten prosessoriin).

http://youtu.be/2ChOe6dIJHw tästä vähän esimerkkiä mitä Applen tehoilla saadaan aikaan, eipä ole vastaavaa nähty mobiililaitteessa. Siinä on nyt iOS8:n yhteydessä esittelemä metal grafiikka api käytössä ja iPhone 6:n tehot.

Että tuijottakoon joku vaan niitä paperinumeroita… :D

delic

Apple iOS 8 Metal Demo Game – Vainglory from Super Evil Megacorp – YouTube tästä vähän esimerkkiä mitä Applen tehoilla saadaan aikaan, eipä ole vastaavaa nähty mobiililaitteessa. Siinä on nyt iOS8:n yhteydessä esittelemä metal grafiikka api käytössä ja iPhone 6:n tehot.

Eikö? No toisaalta aika vähän muutenkin nähty mitään järkeviä pelejä mobiilille. Tuokaan ei niihin kuulu ja imho grafiikat on aika mieleenpainumattomat.

hsalonen

Eiköhän se ole selvää, että näytönohjain rinnakkaistuu kauniisti ja ovat laittaneet sille 50% enemmän coreja?

Itse pistäisin transistorimäärän kasvamisen puhtaasti tuon piikkiin (ja ehkä pienten arkkitehtuurimuutosten prosessoriin).

A7:ssähän oli neliytiminen GPU ja tämä epäilty PowerVR Series6XT GX6650 on kuusiytiminen, joten siinähän se 50 % kasvu sitten tuleekin.

Tuo videossa oleva grafiikka pyörii 60fps 1080p, mikä on kyllä melkoinen saavutus. Peli itsessään lienee suunniteltu iPadille.

Tässä A7:n piirikuva: http://cdn.macrumors.com/article-new/2013/09/chipworks_a7_floorplan.jpg

Tuosta näkee että 2 uutta GPU-ydintä ja siihen väliin tuota jaettua logiikkaa vie varmaan suurimman osan tilasta. Lisäksihän SoC:lle on tullut uutta LTE, NFC-, kuvankäsittely-, payment-, ym. rautaa, ja tietysti CPU:hun jotain. Melko paljon saa kyllä tulla jos transistorimäärä on 2x verrattuna edelliseen.

Mua on aina ärsyttänyt kun mobiilimaailma keksi että GPUistakin voidaan puhua x-ytimisinä. Ruvetaanko puhumaan työpöytäpuolellakin? Mulla on 32-ytiminen näyttis.

Zepi

Ytimiähän on monissa kilpailevissa SOC:eissa 8 ja silti eivät tahdo pärjätä Cyclonelle.

Kannattaa muista joillekkin suurempi ytimien määrä, kellotaajuus ja muistin määrä paperilla on tärkeämpää kuin käytännön suorityskyky.

Muropaketin uusimmat