Uusimmat

Applen A8X-järjestelmäpiirin GPU onkin osittain itse suunniteltu

13.11.2014 16:33 Petrus Laine

Applen A8X-järjestelmäpiirin tiedettiin jo aiemmin sisältävän kolme Applen paranneltua Cyclone-prosessoriydintä, mutta tähän asti sen grafiikkaohjaimen on oletettu olevan PowerVR GX6650. Testiohjelmissa järjestelmäpiirin grafiikkaohjain on kuitenkin pärjännyt paremmin, kuin GX6650:n voisi olettaa päärjäävän.

Chipworksin julkaistua tarkat kuvansa A8X-piirin sisällöistä suorituskyvylle löytyi myös selitys. PowerVR GX6650 -grafiikkaohjaimessa, joka on virallisesti PowerVR:n suorituskykyisin Series6XT-sarjan edustaja, on kuusi Shader Cluster -yksikköä. Chipworksin kuvat osoittavat, että A8X:n grafiikkaohjaimessa on niitä kuitenkin kahdeksan. Applen lisenssi PowerVR-grafiikkaohjaimiin mahdollistaa niiden kustomoinnin yhtiön omiin tarpeisiin. A8X:n kohdalla kuvasta on nähtävissä selvästi, että sen grafiikkaohjain on käytännössä kaksinkertaistettu GX6450. Osittain itse suunniteltu PowerVR:n arkkitehtuuriin perustuva grafiikkaohjain selittänee samalla myös miksi Apple on värvännyt riveihinsä huomattavan määrän grafiikkaohjaimiin erikoistuneita työntekijöitä.

AnandTech, Apple A8X’s GPU – GXA6850, Even Better Than I Thought