Uusimmat

Imagination Technologies esitteli PowerVR Series7-arkkitehtuurin

10.11.2014 17:29 Petrus Laine

Vaikka PowerVR Series6XT -arkkitehtuuri koki vasta hiljattain ensiesiintymisensä järjestelmäpiireissä, on Imagination Technologies kiirehtinyt jo esittelemään seuraavan sukupolven PowerVR Series7 -arkkitehtuurin. Series7 perustuu Series6:n tavoin Rogue-arkkitehtuuriin, jota on Rogue7-nimen alla viilailtu aiempaa paremmaksi niin ominaisuuksien, tehonkulutuksen kuin nopeudenkin suhteen.

Series7 pitää sisällään kaksi perhettä: Suorituskykyisiin järjestelmäpiireihin suunnatun Series7XT:n ja edullisiin ratkaisuihin suunnatun Series7XE:n. Yhteinen uusi ominaisuus Series7:n grafiikkaohjaimille on tuki security zone -ominaisuuksille, joka mahdollistaa grafiikkaohjaimen virtualisoinnin maksimissaan kahdeksaan erilliseen ”hiekkalaatikkoon”.

Series7XT:ssä on käytössä mallista riippuen 2 – 16 Shading Cluster -yksikköä, eli maksimissaan tuplaten Series6XT:een nähden. Se tukee jo vakiona OpenGL ES 3.1:tä, tesselointia ja Android Extension Pack (AEP) -laajennosta, kun 6XT:ssä tukea tesseloinnille ei ollut lainkaan ja AEP-tukikin oli vielä valinnainen lisä. Direct3D-puolella 7XT tukee vakiona D3D Feature Level 10_0 -tasoa ja valinnaisena lisänä 11_1-tasoa, kun 6XT:ssä vakiotaso oli 9_3 ja valinnainen 11_0. OpenCL-puolella vakiokonfiguraatio ei tuo muutosta, vaan tuettuna on edelleen OpenCL 1.2 Embedded Profile, mutta nyt sen voi valinnaisella lisällä päivittää myös OpenCL 1.2 Full Profileen.

Series 7XE:ssä on edeltäjänsä tavoin käytössä puolikas tai yksi kokonainen Shading Cluster -yksikkö. Se tukee niin ikään OpenGL ES 3.1:tä, mutta tuki AEP:lle ja tesseloinnille ovat valinnaisia lisiä, joita 6XE ei tukenut lainkaan. Sen Direct3D-tuki on oletuksena D3D Feature Level 9_3 -tasoa ja päivitettävissä 11_0-tasoon, kun 6XE:ssä oli mahdollisuus vain 9_3-tasoon. OpenCL-tuki on muuttumaton 6XE:en nähden, eli vain OpenCL 1.2 Embeded Profile on tuettuna eikä sitä ole mahdollista laajentaa Full Profileen.

Imagination Technologiesin omien suorituskykytestien mukaan Series7XT on testistä riippuen 35 – 61 prosenttia nopeampi kuin Series6XT, kun kummassakin on käytössä sama määrä Shading Cluster -yksiköitä ja samat kellotaajuudet. Series7XE lyö tauluun vielä kovemmat luvut, ollen testistä riippuen 41 – 108 prosenttia Series6XE:tä nopeampi samalla konfiguraatiolla.

Imagination Blog, PowerVR Series7XT GPUs push graphcis and compute performance to the max

Imagination Blog, PowerVR Series7XE family targets the next billion mobile and embedded GPUs

AnandTech, Imagination Announces PowerVR Series7 GPUs