Kamera

06.11.2018 19:00 | Osku Kannisto

Kamera

Kameroiden monipuolisuus on Mate 20 Pro’ssa askeleen edellä kilpailijoita. Kolmoiskamera ja kuvaukseen valjastettu tekoäly luovat huikeat puitteet monipuoliseen ja näyttävään kuvaukseen. Kolme eri optista polttoväliä sekä ykköskameran erittäin tarkka kenno tuovat kuvasommitteluun uusia ulottuvuuksia.

Uutuutena mukaan otettu laajakulmakamera on loistava lisä niin sisä- kuin ulkokuviin. Ahtaissa huoneissa kuvatessa saa otettua muitakin kuin potrettikuvia. Kaupunkilomilla taas isommankin rakennuksen saa kuvattua läheltä, jolloin etualalle ei tule epätoivottuja vieraita tai esineitä kadun varrelta.

Kuvaus on helppoa, joskin kuvausohjelmien valikoima on siinä määrin laaja, että niitä selatessa saattaa nopea kuvaushetki jo mennä ohi. Perustilassa käytössä on neljä polttoväliä 0,6x, 1x, 3x ja 5x, joiden täysipainoisten mahdollisuuksien ymmärtäminen vaatii harjoittelua.

Poikkeuksellisten laajojen polttovälien sijaan tavallista käyttäjää hyödyttää vieläkin enemmän kamerassa hyödynnetty tekoäly. Testin perusteella puhelimen huippuluokan suorituskyky tuo kuvanlaatuun selkeän edun pokkareihin ja järjestelmäkameroihin verratessa.

Kameran tekoäly tunnistaa automatiikalla kuvattavan kohteen ja osaa optimoida valotuksen sen mukaan. Haastaviin kuviin saadaan tallennettua laajempi dynamiikka monen valotuksen tekniikalla yhdellä otoksella, mikä vaatii tavallisella kameralla useamman kuvan ottamista tai vähintään laajemman dynamiikan raw-kuvien käyttämistä ja jälkikäsittelyä.

Käytännössä Mate20 Pro’n automatiikalla otetut kuvat muistuttavat käsiteltyjä kuvia, kun niitä vertaa moniin kilpailijoihin ja tavallisiin kameroihin. Näyttävät kuvat saa nopeasti jakoon someen, kun kirkas taivas ei ole palanut puhki ja vastavaloon kuvattavan henkilön naama ei silti toistu mustana. Vaalean ja tumman pään erottelukyky on vakuuttava ja vastaa tietokoneella työstettäviä, laajan dynamiikan HDR-kuvia.

Tekoäly ei kuitenkaan toimi aina täydellisesti tai ainakaan siten, kuten kuvaaja haluaisi. Näyttävyyttä kuviin haetaan usein kiiltokuvamaisilla väreillä, mikä näkyy kasvien vihreyden ja välillä ihonvärien ylikylläisenä toistumisena vieden kuvilta luonnollisuuden. Alkufiilistelyn jälkeen kannattaa suosiolla eloisista väreistä siirtyä tasaisiin väreihin tai normaaliin, jotta saa luontevia kuvia eri tilanteissa.

Kamerasovelluksen toimintalogiikka on helppo, kunhan eri kuvausohjelmat malttaa kokeilla lävitse. Erikoisuudet ovat yö- sekä aukko- ja muotokuvatilat. Yökuva suostuu ottamaan erittäin hämärässä varsin näyttäviä kuvia, kunhan kamera on jokseenkin paikallaan.

Aukko- ja muotokuvatiloissa tausta pyritään sumentamaan korostaen kohdetta. Aukkotilan kohteen tunnistus ja oikean tarkennuskohdan asettaminen tuotti erilaisia esineitä kuvatessa ongelmia. Ihmiskuvaukseen puhtaasti suunnattu muotokuvatila poimi kuvattavat henkilöt kasvojen perusteella luotettavammin, mutta kuvaustilaa ei voi käyttää kuin ihmisiin.

Kuvien otto ei ole yhtä luotettavaa kuin parhailla kilpailijoilla. Tarkennuksen kanssa oli ajoittain selkeitä ongelmia, jotka heijastuivat pidempään laukaisuaikaan tai epätarkkaan lopputulokseen.

Hämäävää oli itse kuvanoton jälkeen tuleva ilmoitus tarkennuksen vaatimasta lisäajasta. Tällaiset ilmoitukset saisivat tulla näkyviin ennen kuvan ottamista, jos kamera on syytä tukea. Toisaalta ilmoitus tuli usein myös hyvissä olosuhteissa kuvatessa.

Valotusautomatiikka pyrkii selkeästi aina ottamaan samankaltaisia kuvia vallitsevista olosuhteista riippumatta. Värit ovat poikkeuksetta sävyiltään viileät, vaikka kuvat otettaisiin puhtaasti hehkulampun valossa. Tasalaatuisuus ja näyttävyys kuvissa kasvaa, mutta samalla kuvanottohetken tunnelma voi kadota täysin.

Kuvien yleisilme on varsin vakuuttava tekoälyn ansiosta. Dynamiikka on erinomainen ja pääkohteiden valotus onnistuu lähes poikkeuksetta pilaamatta kuvan hankalia alueita. Kiitosta kamera ansaitsee tummien sävyjen yksityiskohdista ja vakuuttavasta toiminnasta hämärissä olosuhteissa myös itse tarkennuksen osalta.

Kuvat näyttävät erinomaisilta mobiililaitteiden ruudulta katseltuna. Kun kuvia katselee tarkemmin tietokoneen näytöltä, alkaa niissä näkyä selkeää pehmeyttä ja jossain määrin rankan käsittelyn tuomia epäluonnollisuuksia. Korkean kontrastisissa kohteissa näkyy selkeää liilaa tummien kohteiden ympärillä (kromaattinen aberraatio) kuvan reunoissa.

Videokuvaukseen ei ole panostettu yhtä selkeästi kuin tavallisiin kuviin. Videoiden maksitarkkuus on 4K, ja sitä voi tallentaa 30 kuvaa sekunnissa. Kilpailijoista poiketen tällä tarkkuudella ei voi kuvata sulavampaa 60 FPS-videota. Laajempaa HDR-värikirjoa ei ole käytettävissä. Videoiden laatu on asiallisen hyvä. Kuvanvakain toimii hyvin, mutta tuo videoihin ajoittain outoja pikkunykäyksiä käsivaralla kuvatessa.

Sisältö

  1. Johdanto
  2. Käyttökokemukset ja käyttöjärjestelmä
  3. Kamera
  4. Suorituskyky ja akkukesto
  5. Yhteenveto