Tilannekatsaus: Blizzardin Heroes of the Storm astuu uuteen aikaan – miten sillä nyt menee?

19.04.2017 12:08 | Miikka Lehtonen | 1827

Heroes of the Storm jatkaa porskuttamistaan. Vaikka peli ei ole aivan yhtä suosittu kuin DOTA 2 tai League of Legends, se on löytänyt yleisönsä.

Blizzardille täytyy nostaa hattua siitä, että Heroes of the Stormia on tuettu julkaisun jälkeen säännöllisesti ja aktiivisesti. Pakollisten ja tiheiden pelin tasapainoa säätelevien päivitysten ohella Heroes of the Stormiin on julkaistu parin vuoden aikana vino pino uusia sankareita, kourallinen uusia kenttiä ja myös aivan uusi pelitila.

Brawl-tila on lainattu megasuositusta Overwatchista ja on kovin samanlainen. Viikoittain vaihtuva Brawl on tarkoitettu kepeäksi hauskanpidoksi, joista jokaisessa on omat sääntönsä. Joskus vaikka jokaisen sankarit arvotaan uudelleen jokaisen kuoleman jälkeen.

Brawlit ovat yhä suosittuja ainakin heti vaihduttuaan, sillä kolmen Brawl-matsin pelaamisesta palkitaan 1000 kultarahalla. Lupaavan alun jälkeen ne ovat kuitenkin venyneet viikko viikolta pitemmiksi ja tuskaisemmiksi. Kun suurta osaa pelaajista ei kiinnosta tippaakaan yrittää voittaa, vaan ainoastaan hävitä mahdollisimman nopeasti rahojensa tienaamiseksi, mutta silti yksittäiset matsit voivat kestää pahimmillaan yli 20 minuuttia.

Heroes of the Storm

Sankaririntamalla menee paremmin.

Blizzard on ottanut hyödyn irti laajasta pelikatalogistaan ja heitellyt kehiin sankareita World of Warcraftista, Diablosta, Starcraftista ja tietenkin myös Overwatchista. Varsinkin jälkimmäisin näistä kategorioista on ollut hyvin mielenkiintoinen. Miten muutetaan FPS-pelin Tracer, Zarya tai Lucio MOBA-hahmoksi? Vastaus kuuluu ”vaihtelevalla menestyksellä”. Hahmojen kyvyt ja yleisen tyylin toki saa kopioitua suunnilleen sellaisenaan jo muutenkin puoli-MOBAhtavasta Overwatchista, mutta tasapainotus on ollut haastavaa. Esimerkiksi jatkuvasti konepistooleillaan vahinkoa tikkaava Tracer oli ilmestyessään totaalisen rikki ja counteroi yhä monet hahmot niin tehokkaasti, ettei niillä kannata edes pelata, jos Tracer on vastapuolella.

Hahmovalikoiman kehityksestä näkee hyvin, että Heroes-tiimi alkaa olla jo sen verran sinut oman pelinsä kanssa, että he uskaltavat tehdä erikoisempiakin ratkaisuja ja hahmoja. Tuoreesta valikoimasta voisi nostaa esiin vaikka Ragnaroksen ja Zul’jinin. World of Warcraftin raid-pomona tunnetulla Ragnaroksella on kyky hypätä omaan tai romutettuun vihollislinnakkeeseen ja muuttua Heroesissakin raid-pomoksi! Ragnaros saa tällöin hirmuisesti lisää kestopisteitä ja tehokkaammat versiot normaaleista kyvyistään, mikä pysäyttää esimerkiksi vihollisen pushin hyvinkin tehokkaasti.

Zul’jin taas on mielenkiintoinen hahmo noin yleensä. Hänen jipponaan on tehdä sitä enemmän vahinkoa, mitä vähemmän kestopisteitä Zul’jinillä itsellään on. Tämä tekee pelaamisesta haastavaa ja mielenkiintoista, sillä maksimivahingon tekemiseksi pitäisi itse pitää omat kestopisteet matalalla mielellään samalla kuitenkaan itse kuolematta.

Kiinnostava on myös Heroes of the Stormin tuorein sankari, Cassia. Nimi ei ehkä sano kenellekään mitään, mutta kyseessä on Diablo II:n amatsoni. Aiemminhan esimerkiksi Diablo-pelien barbaari, munkki, demoninmetsästäjä, maagi, necromancer ja pino pomovihollisia on myös muutettu Heroes-hahmoiksi.

Cassian jippo on, että liikkuessaan hän on miltei haavoittumaton fyysiselle vahingolle. Lisäksi Cassialla on kyky sokaista vihollisensa ja tehdä sokeisiin vihollisiin reilusti enemmän vahinkoa. Tämä kannustaa pelaajia liikkumaan aktiivisesti ja kombottelemaan kykyjään massiivisen vahingon tekemiseksi, mikä kuulostaa ehkä paperilla vähän rikkinäiseltä jutulta. Kolikon kääntöpuolella Cassialla ei kuitenkaan ole juuri mitään kykyjä paeta taistelusta, joten jos vihollinen saa hänet stunnattua tai juurrutettua, edessä on ruma ja nopea kuolema.

Kokonaisuutena Heroes of the Stormin hahmovalikoima alkaa olla aika erinomaisessa paikassa. Hahmoja on jo sen verran paljon ja ne edustavat niin laajoja pelityylejä, että jokaiselle löytyy varmasti jotain, halusipa peliltään sillä hetkellä millaisen kokemuksen tahansa.

Heroes of the Stormin ongelma on tähän saakka ollut se, että näitä uusia kokemuksia saadakseen on joutunut pulittamaan ikävät määrät rahaa. Heroesia kun on rahoitettu myymällä uusia hahmoja joko pelinsisäistä valuuttaa tai oikeaa rahaa vastaan. Ongelmaa on pyritty lievittämään laajentamalla joka viikko ilmaiseksi olevien hahmojen määrää tasaista vauhtia, mutta kyseessä on silti ollut Heroes of the Stormin suurin kompastuskivi.

Onneksi tilanne on muuttumassa jo pian.

Heroes of the Storm

Huhti-toukokuun vaihteessa Heroes of the Storm astuu virallisesti 2.0-aikaan. Blizzard ei ole vielä paljastanut kaikkia yksityiskohtia, mutta esimerkiksi peruspelattavuuteen on lupailtu uudistuksia ja muutoksia. Ehkä tärkeimmän jutun Blizzard on kuitenkin jo esitellyt ja antanut koko kansan testattavaksikin: uuden rahoitusmallin.

Heroes of the Storm 2.0 siirtyy Overwatchin kaltaiseen malliin, jossa pelaajat saavat säännöllistä tahtia loottilaatikoita. Ne voivat sisältää paitsi upouusia kentälle ruiskutettavia spray-kuvioita, hahmojen uusia äänikommentteja ja muuta pientä kosmeettista tauhkaa, myös sankareita ja näiden skinejä. Ilmaiseksi, siis. Lisäksi kaiken voi jatkossa ostaa myös pelin sisäisellä valuutalla, myös skinit, jotka aiemmin olivat enimmäkseen vain oikean rahan takana.

Arkkujen jakelutahti on sangen avokätinen. Arkun saa aina, kun jokin hahmo kerää kokemustason. Tietyin suuremmin välietapein saa sitten hahmokohtaisia tai eeppisiä arkkuja, jotka sisältävät parempaa loottia. Blizzard oikoo myös korkeampien tasojen kokemuspistevaatimuksia, joten tasoja tulee jatkossa nopeammin ja säännöllisemmin. Jotta aiemmin paljon pelanneille ei jäisi käteen tyhjä arpa, pelaajat tulevat 2.0:n julkaisun yhteydessä saamaan vinot pinot ilmaisia arkkuja sen perusteella, miten paljon ovat aiemmin pelanneet.

Heroes of the Storm

Muutos kuulostaa erinomaiselta: jos haluaa, voi jatkossakin haluamansa hahmot ja skinit ostaa oikealla rahalla tai pelin sisäisellä valuutalla, mutta yhtäläisesti ne voi myös saada ilmaiseksi arkkuja availemalla. Reaktiot ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia, joten hyvältä näyttää.

Rehellisesti sanoen sen on syytäkin näyttää hyvältä, sillä Heroes of the Storm kaipaisi uutta verta. Pelillä on innokkaat faninsa ja kohtalaisen suuri pelaajapopulaatio, mutta enemmänkin tarvittaisiin. Lisäksi MOBA-pelien perustyyliin melkoinen osuus pelaajista on netissä raivoavia kusipäitä, joten paras tapa pelata on yhä kavereiden kanssa. Tosin on paha sanoa, onko sellaista päivitystä olemassakaan, joka tätä ongelmaa ratkaisisi.

Heroes of the Stormilla menee siis ihan hyvin. Peli on sisältönsä ja pelattavuutensa puolesta erinomainen, ja nyt vain toivotaan, että suurempi määrä pelaajia huomaa tämän ja hyppää mukaan peliin. Itse pelihän on tietenkin ilmainen kokeilla, joten jos kiinnostus heräsi, mukaan pääsee hyvin helposti.