Metal Gear Solid – poikkeuksellinen kirja poikkeuksellisesta pelistä [kirja]

04.11.2015 19:30 | Pasi Huttunen | 1561

Metal Gear Solid on uusin lisäys Boss Fight Books -pelikirjasarjaan. Ashly ja Anthony Burchin kirjoittama teos keskittyy vuonna 1998 julkaistuun Metal Gear Solid –peliin, joka mullisti sisarusten elämän ilmestyessään. Lähes kaksi vuosikymmentä myöhemmin Burchin sisarukset ovat kypsyneet, mutta peli ei. Heidän oli aika ottaa fanittamansa peli hampaisiinsa ja pureutua pelin huippukohtiin sekä rimanalituksiin.

Millainen pelikirjan pitäisi olla? Jos vastauksesi on vihjekirjamaisuus, historiikki pelin tekovaiheista tai tekninen kuvaus sisällöstä, tulet pettymään. Samoin petyt, jos et pysty sietämään ajatustakaan siitä, että joku analysoi miten peli käsittelee sukupuolirooleja ja seksuaalisuutta.

Burchit riisuvat silkkihansikkaansa ja paukuttavat peliä analyysivasaralla. Kirjassa käsitellään, ja välillä aiheellisesti kritisoidaan, kaikkea sitä mitä he saivat pelistä irti lapsena ja miten he näkevät ne asiat nyt vanhempina ja viisaampina. Suurennuslasin alla on pelimekaniikka, juoni, Hideo Kojimalle tunnusomaiset pinnalta ohuet mutta syvältä tuuhean syvälliset hahmot, dialogi, pelaajan muistuttaminen siitä, että hän pelaa peliä ja kaikki ne muutkin Metal Gear Solidille tunnusomaiset erikoiset, mutta niin rakkaat piirteet.

MetalGearSolid_kirjat_bossfightbooks_01

Vaikka kirja koostuukin analyyseistä, kyse ei ole rutikuivista yliopistoälykön esseekokoelmista, josta saman kirjasarjan Chrono Trigger –kirjaa arvosteltiin. Kirja ja sen analyysit eivät myöskään ole missään nimessä pelkkää kritisointia. On helppo huomata miten tärkeä peli Metal Gear Solid kirjoittajille on. Kritiikki peliä kohtaan kumpuaa rakkaudesta. Olet niin kovin rakas, mutta välillä niin herttaisen outo.

Ashly ja Anthony rakastavat pelin lisäksi tosiaan, niin kuin keskenään tappelevat sisarukset tekevät. Tätä ei kirjassa peitellä, koska iso osa kirjan viehätystä on jatkuva sisarusten keskinäinen nokittelu. Tämän mahdollistaa kirjan rakenne: kirja on kirjoitettu dialogimuotoon. Ashly ja Anthony käsittelevät vuorotellen samoja teemoja, puhevuoron vaihtuessa välillä jopa parin sivun välein, toisen aina lisätessä jotain toiselta unohtunutta. Vaikka sisarusnokittelu tuntuu alussa jopa hieman vaivaannuttavalta, siihen ensin tottuu, sitten siitä tykkää ja lopulta suupielet jo helmuavat korvissa.

Vaikkei kirja olekaan huumoriteos, niin jo mainitun keskinäisen pilkan lisäksi paljon hupia saa itse pelistä. ”Pakko tuijottaa pyllyä” –kohtaus, Snaken kuolemattomat lausahdukset rakkaudesta taistelutantereella, pelin jatkuva neljännen seinän rikkominen, ja niin edelleen. Sekaan heitetään vielä muutamia herkullisia paljastuksia Burchien ihastuksesta Snakeen. Reaktioni vaihtelivat naurunremakasta jatkuvaan suustani kuuluvaan pieneen hörinään.

Älyllisempää materiaalia tarjoaa pelin sukupuolistereotypioiden käsittely. Paasaamiseen ei sorruta, mutta ei myöskään ohiteta huoneessa seisovaa pinkkiä elefanttia. Analyysit eivät tarjoa kuitenkaan pelkkää keppiä, koska esimerkiksi pelihahmo Otaconin pärjääminen ei-stereotyyppisenä miehenä ei jää positiivisesti huomaamatta. Snaken käytös ja tunteet pelin naishenkilöitä kohtaan kirvoittaa kirjan kiinnostavimmat analyysit.

Kirja ei myöskään välttele muita pelissä esiintyviä synkkiä aiheita. Sodan tuoma merkityksellisyys joidenkin sotilaiden elämään, perimän ja perinnön merkitys millaiseksi ihmiseksi päädyt, pelaajan väkivaltaisuus tilanteissa, joissa peli ei siihen kannusta ja vastaavat saavat sivutilaa kirjasta. Aasinsillat näihin teemoihin tulevat aina pelistä, eivätkä nämä osiot tunnu päälle liimatuilta vaan enemmänkin sitovat pelin lennokkaan juonen lähemmäs reaalimaailmaa.

MetalGearSolid_kirjat_bossfightbooks_02

Kenelle kirja sopii parhaiten? Helppoa. Niille, joiden suhde peliin on sama kuin kirjan kirjoittajilla. Peli tuli pelattua sellaisessa iässä, jossa juonen pienet nyanssit jäivät hoksaamatta ja pelimekaniikankin outoudet kuuluivat siihen aikakauteen kuin nappiverkkarit jalkaan. Muistot palaavat, hyvät ja pahat, saat taas nauraa ja itkeä pelin juonelle ja pääset sukeltamaan pinnan alle teemoihin, jotka luultavasti pelatessasi ohitit.

Ei haittaa jos et muista mitä pelissä tapahtui, koska lähes kaikki pelitapahtumat ruoditaan läpikotaisin. Tästä syystä kirja sopii myös peliä pelaamattomille. Etukäteistietoa ei hirveästi pelistä vaadita, kunhan peli ilmiönä on tuttu. Kääntöpuolena se, että kirjan lukemisen jälkeen peli on puhkispoilattu. Pieni varoitus myös heille, joille uudemmat Metal Gear Solidit eivät ole tuttuja. Kirjassa on pari yksittäistä kohtaa, joissa paljastetaan uudempien pelien juonta. Ne kohdat on helppo hypätä yli sopivasti ajoitetulla silmien ummistamisella.

Jos sinulla ei ole käryäkään siitä mikä ”metalli ratas kiinteä” on, kuka on Kojima tai miksi kukaan tuhlaisi aikaa pelien kaltaisiin hömpsötyksiin, niin kirja kannattaa jättää kaupan hyllylle. Eikä se myöskään sovellu kukkahattutätien perusteokseksi, koska se ei koskaan ota ”tämä on väärin ja pitäisi kieltää” –asennetta.

Kun digiversiolla on hintaa vitosen, sivuja hieman alle 200 ja lukuelämys on yhtä aikaa syvällinen sekä ikeniä naurattava, niin kirjan ostamista on ainakaan pelisarjan fanien turha harkita kahdesti. Älä pistä luottokorttiasi kuitenkaan vielä takaisin lompuukiin, koska kirjan luettuasi sinulle luultavasti tulee hillitön himo ostaa peli takaisin pelihyllyysi, jos sitä ei sieltä jo löydy.

 

Metal Gear Solid

Julkaisija: Boss Fight Books

Kirjailija: Ashly ja Anthony Burch

ISBN: 13: 978-1-940535-09-8

Muuta: Digi- ja fyysinenkirja, digin hinta 4,95 dollaria (julkaisijan kautta). DRM-vapaa pdf/mobi/epub/Kindle.

Lisätietoja: Metal Gear Solid

Pasi Huttunen

 

MetalGearSolid_kirjat_bossfightbooks_03

 

Lisää aiheesta

Ai haluaisit tehdä pelin? Tämä kirja auttaa ainakin alkuun

Bible Adventures – matkailua pelibisneksen raamatullisella kulmalla [kirja]

Commodore 64: A Visual Commpendium on erilainen aikamatka [kirja]

Pelikopteri #013- seikkailuja ja roolipelejä haudan takaa (Checkpoint)

Putkimiehet taistelivat – kirjailija kertoo [kirja]

Rockstar Gamesia kuvaava tv-draama haukuttiin täysin: “mitä tämä keksitty p*sk* oikein yrittää olla?”

Suuret seikkailupelit on nimmaroitu ja kohta mesenoijilla!

Uusi tietokirja porautuu suomalaisen pelialan kulissien taakse

 

 

Muropaketin uusimmat