Arvostelu: Kaupunkirakenteluhitti Cities: Skylines pyörii upeasti myös Xbox Onella

09.05.2017 12:13 | Kalle Laakso | 545

Cities: SkylinesTekijä: Tantalus Media / Colossal Order
Julkaisija: Paradox Interactive
Testattu: Xbox One
Saatavilla: PC, Xbox One
Pelaajia: 1
Arvostelija: Kalle Laakso

Cities: Skylines

Parin vuoden takainen Cities: Skylines oli PC:llä kauniisti sanottuna SimCityn tappaja. Kaupunginjohtamisen aatelinen pimpahti myös Xbox Onelle nostamaan riman sen verran korkealle, ettei enää tarvitse edes yrittää päteä.

Cities: Skylinesin vietti perustuu aika pitkälti pelaajansa viehätykseen oman kaupungin perustamisesta ja pyörittämisestä. Kaikki alkaa moottoritien silmukoista kohti useiden tuntien savottaa ja omaa metropolia.

Konsoliversion pelaajille tulee varmaan ensimmäisenä yllätyksenä se, ettei pelissä ole minkäänlaista kampanjaa. Tutoriaali kyllä löytyy, mutta siinäkin asiat kerrotaan sitä mukaa, kun pelaaja availee uusia rakennusikkunoita ja laajentaa kaupunkiaan. Tutoriaali on informatiivinen ja kertoo tasan tarkkaan kaiken, mitä pitääkin. Sen voi myös avata koska vain, kun itselle sopii.

Toinen jännittävä asia on käyttöliittymä. Monen PC-pelin konsoliversiot ovat ikävän laiskojen käyttöliittymien uhreja, mutta Cities: Skylines ei ole yksi niistä. Rakentaminen onnistuu ja tiedot näkyvät sujuvasti ja loogisesti, eikä pormestarin pallia horjuta kuin se iänikuinen peliaika, jota ei ole koskaan liikaa.

Kaupungin rakentaminen sujuu mukavasti myös Xbox Onen -kahvalla. Kamera kääntyilee mieleisiin kulmiin, ja zoomauksella kylän elämää voi tiirata niin aivan läheltä kuin kauempaakin.

Rakentelun lisäksi ohjain on saatu toimimaan ihanteellisesti myös suunnittelussa. Alue maalataan yksinkertaisilla työkaluilla sujuvasti mieleiseksi, minkä jälkeen lopun hoitaa tietokone. Taloja ja tehtaita rakennetaan pikkuhiljaa maalatulle alueelle, ja jos syystä tai toisesta jossain välissä joutuu raivaamaan rakennuksia esimerkiksi sähkölinjojen tieltä, niin tekoäly sopeutuu muutoksiin ilman sen ihmeempää draamaa. Tilalle vain rakentuu pienempi talo. Isommat rakennukset sairaaloista kouluihin vastaavasti töötätään itsenäisesti haluamalleen paikalle.

Lähiöiden ja tehdasalueen rakentamiseen ei siis mene suuremmin aikaa, joten pelaaja voi rauhassa keskittyä tärkeämpiin asioihin ja pitäjän pyörittämiseen.

Cities: Skylines

Tekemisen riemu

Pelkässä ydinpelissäkin on taatusti tarpeeksi tekemistä koko rahan edestä, minkä lisäksi konsolipainokseen on ympätty mukaan myös After Dark -lisäri. Niiden opiskelun myötä ihan yksi tai kaksi iltaakaan ei siis riitä, kun pelin saloja opettelee. Mutta kun peli avautuu, niin avot, kyllä kelpaa.

Ydinpelissähän rakennetaan ja pyöritetään kaupunkia tuttuun tapaan, mutta After Darkissa kaupunki ei hiljene hämäränkään laskeuduttua.

Yön hiihtäjillä on omanlaisiaan haluja ja he käyttäytyvät muutenkin eksoottisesti, eli yöllisessä elämässä tarvitaan aivan omanlaisiaan päätöksiä päivään verrattuna. Kannattaako asukkaiden sähköstä tai vedestä karsia öisin? Ehkä pikku panostuksella oman elämänsä Kardashianit tulevat öisin bilettämään, mikä tuo kassaan rahaa kaupungin laajentamiseen ja parantamiseen. Päivisin arkielämä tuo omat haasteensa. Lapsille on rakennettava kouluja ja elämän pitäisi muutenkin pyöriä sujuvasti.

Cities: Skylines

Sujuvuuden kannalta pelissä riittää tekemistä sekä yleisemmällä puolella että mikromanageroinnissa, jos jälkimmäinen pikkutarkka nyplääminen viehättää. Esimerkiksi teollisuusalueella olisi hyvä olla mahdollisimman vähän risteyksiä, etteivät tavaraa kuljettavat rekat blokkaisi toisiaan tai muuta liikennettä. Uusia haasteita avaavat ajan mittaan myös metrot ja juna-asemat. Hälytysajoneuvojenkin pitäisi päästä liikkumaan sutjakkaasti, eivätkä ihmisetkään ole kauhean tyytyväisiä, jos työmatkat ovat pitkiä tai ruuhkaisia.

Koko ajan on jotain kehitettävää ja mietittävää, mistä iso plussa. Ja sitten on taas aika laajentaa ja kehitellä kyläänsä tarpeiden mukaan.

Kaikki tämä tasapainoilu on suorastaan fantastista, mikäli sydän sykkii yhtään kaupunginrakentelugenren peleille.

Cities: Skylines

Pieniä ongelmia

Citiesiä ei voi moittia kuin kahdesta asiasta. Pelaaminen näet vaatii aikaa. Se ei ole vain vartin pikavarvi arki-iltana. Peli myös koukuttaa pahemman kerran. Se ”vielä yksi viisiminuuttinen” on läsnä vahvana.

Toinen pulma on konsolipelien ikuinen riesa raskaiden PC-käännösten suhteen, eli sujuvan pyörimisen haaste. Skylines näyttää kivalta varsinkin öisin ja pyöriikin mukavasti, mutta lähiön kasvaessa ruudunpäivitysnopeus rapautuu hiljalleen heikommaksi. Ei fataalisti, mutta sen verran, että se alkaa jo vähän harmittaa.

Muutoin Cities: Skylines Xbox One Edition on juuri sitä, mitä konsolirakentelupeli voi vain olla. Peli on ominaisuuksiltaan lähes identtinen PC-version kanssa, mutta yksi asia puuttuu: modituki. PC-puolellahan hurjat, hullut ja valtavatkin modit ovat nousseet tärkeäksi tekijäksi Citiesin lumovoimassa ja kestävyydessä. Toistaiseksi modeja ei kuitenkaan pääse Xboxillä räpeltämään. Paradox on kuitenkin pitänyt ovea ihan pikkuisen raollaan mahdolliselle modituen tuovalle päivitykselle.

40 eurolleen saa siis taatusti vastinetta, tästä kun ei tekeminen ihan heti lopu. Suorastaan valloittava kokemus