Arvostelu: Impact Winter tarjoaa turhauttavat tavaramarkkinat ikuisen talven hangilla

08.06.2017 20:25 | Heikki Mustonen | 979

Impact WinterTekijä: Mojo Bones
Julkaisija: Namco Bandai
Testattu: PC, Windows X Y Z, Intel Core i5 7600K -prosessori, GeForce GTC 980 Ti, 8 Gt muistia
Saatavilla: PC
Tulossa: PlayStation 4 & Xbox One
Laitevaatimukset: PC Windows 7 tai uudempi, Intel Core i3-2100 tai vastaava, 4 Gt muitia, GeForce GTX 460 -tasoinen näytönohjain
Pelaajia: 1
Arvostelija: Heikki Mustonen

Avaruuden murikka törmää maahan, pyyhkäisee pois suurimman osan ihmiskunnasta ja tuo loputtoman talven. Siinä näyttämö Impact Winterille, jälleen yhdelle selviytymispelille. Post-apokalyptinen kituuttaminen, jopa ilman zombeja, on suosittu genre, ja samoille lompakoille pyrkii uutukaisellaan Mojo Bones -pelinkehitystiimi.

Impact Winterin päähahmon perhe on kuollut, mutta huollettavia silti riittää. Pelaajan tehtävänä on katsoa pienen tiimin hyvinvoinnin perään, Pavlovin tarvehierarkiaa noudatellen. On kerättävä murkinaa, rakenneltava tarvekaluja ja pidettävä tiimihenkeä korkealla.

Luvassa on siis enemmän samaa vanhaa kuin uutta ja erilaista.

Kun lunta on tullut katastrofin jälkeen kokonaisen vuoden yhteen soittoon, alkavat vitsit Suomen kesästä pikkuhiljaa käydä vähiin. Pelin sankari hakeutuu ryhmineen värjöttelemään lopunaikoja kirkkoon, jonka suojista pelaaja suuntaa retkiään lähialueelle. Valkoiseen haudattu, runneltu tienoo on lohdutonta katseltavaa, mutta siellä täällä voi törmätä muihin arkihaasteen kanssa kamppaileviin ihmisiin. He voivat tarjota tehtäviä pelaajan suoritettavaksi, mutta mitään laajempaa filosofointia heidän taholtaan ei kannata odottaa, sillä tehtävät ovat tavaroiden löytämistä ja kuljettelua.

Impact Winter

Jos aivan rehellisiä ollaan, niin koko Impact Winter tuntuu olevan suurimmalta osaltaan vain tavaroiden pyörittelyä. Tiimi ei voi rakentaa, ellei ole osia. Jatkuvasti pitää löytää lisää ruokaa mouruaviin vatsoihin ja polttoainetta lämmittämiseen. Välillä taas tarvitaan kylmää käärettä käteen ja suolaa puuroon. Melko nopeasti pelaajasta alkaa tuntua, että ympyrä jota hän kulkee, ei ole kovinkaan laaja.

Tiimin jäsenet tarjoilevat kevyttä tarinaa tavaramarkkinoiden peittämiseksi, mutta eivät onnistu höpinöillään juurikaan laimentamaan kokemusta, että rojun pyörittely on Impact Winterin tärkein juttu.

Kun iso osa peliä vietetään räpläten tavaramenua, voisi olettaa, että valikoiden käyttö on helppoa ja nopeaa. Jostain syystä tässä kohtaa on kehittäjillä tipahtanut pallo hyppysistä. Erityisesti raivostuttaa, että tavaroiden siirtely on epäintuitiivista ja ärsyttävää. Välillä tavara menee lopulliseen roskakoriin, koska sitä halusi siirtää, mutta vahingossa painoikin ”tuhoa”-nappia. Ilmeisen väärän asemoinnin lisäksi pelistä puuttuu varmistus, ettei kyseessä ole vahinko, kun tavaraa hävitetään.

Tuntienkin pelaamisen jälkeen huomaa vielä tekemisen takertelevan tavaroiden keräämisen yhteydessä, eli kyseessä on enemmänkin huono suunnittelu kuin pelaajan tottumattomuus toteutukseen.

Impact Winter

Impact Winterissä tavoitteena on selvitä kirkon uumenissa 30 päivää, mikä on yllättävän pitkä aika, kun koko tiimi valittaa jatkuvasti nälkää tai väsymystä.

Tekisi mieli isällisesti huutaa turvat kiinni ja iltapalan jälkeen suoraan vuoteeseen, sillä ryhmä tuntuu kädestä pidettävältä laumalta tarhaikäisiä. Toki he osaavat rakennella elämää helpottavia parannuksia tukikohtaan ja syödäkin ihan itse. Jopa niin nopeasti, että porukka vetäisi paistetut pihvit naamaansa ennen kuin lihaa käännellyt pelaaja ehti saada mitään kuonoonsa. Mutta jos vaikkapa kaminasta sammuu tuli, niin kukaan muu kuin pelaaja ei osaa  lisätä puita liekkien ruoaksi.

Jatkuva huolehtiminen syö Impact Winteriä. Tiimi toimisi pelielementtinä paljon paremmin, jos yhden ihmisen mikromanagerointia olisi vähemmän.

Vaikka pelimekaniikat tuntuvat monelta osin olevan säätöä, on Impact Winterissä kuitenkin jotain mystistä imua. Hieno kasarihenkinen musiikki huokuu tunnelmaa ja pelin graafinen ilme on mukavaa katseltavaa. Vaikka suurin osa ajasta menee raahaten tavaroita monotonisesti paikasta toiseen, pääsee talvi hiipimään iholle. Impact Winterissä on seesteisyyttä, joka kumpuaa jostain talven ja lopunaikojen lohduttomuudesta.

Impact Winter on kohtuullisen hintalappunsa (20 euroa) kera ihan käypää tavaraa niille, jotka nauttivat selviytymispeleistä. Taisteluita tai muuta toimintaa pelissä ei juurikaan ole, vaan suurin osa ajasta menee lumessa kahlaten. Toimintaa kaipaavien kannattaa etsiä pelattavaa jostain muualta.

Raunioiden tutkiminen ja survivalismi pitävät otteessaan, jos pelille suostuu antamaan anteeksi paljon pikkuasioita. Kuten sen, että tiimi on jatkuvasti janoissaan jopa sulatettavissa olevan lumen keskellä.