Arvostelu: Watch Dogs 2 on malliesimerkki hyvin tehdystä PC-versiosta

07.12.2016 21:11 | Miikka Lehtonen | 2612 | 1

Watch Dogs 2Tekijä: Ubisoft Montreal
Julkaisija: Ubisoft
Testattu: PC Windows 10, Intel Core i5-4670k, 16 Gt muistia & GeForce GTX 1080
Saatavilla: PC, PlayStation 4 & Xbox One
Laitevaatimukset: PC Windows 7 tai uudempi, Core i5-2400, GeForce GTX 6600, 6 Gt muistia & 50 Gt levytilaa
Pelaajia: 1 / 2 (internetissä)
Arvostelija: Miikka Lehtonen

watchdogs2_arv_04

Watch Dogs 2 oli todella iloinen yllätys vaisun ykkösosan jälkeen. PC-versiota jouduttiin odottamaan pari viikkoa kauemmin, mutta odotus kannatti. Watch Dogs 2:a kannattaa pelata nimenomaan PC:llä.

Ubisoft Montrealin Watch Dogs 2 (konsoliversion arvostelu) vei mukanaan. Hauska, sujuva ja kiehtova avoimen maailman peli piti otteessaan lopputekstien pyörimiseen saakka. Silti takaraivossa kutkutti koko ajan pieni ajatus siitä, että ihan hienon näköisen ja kohtalaisen vakaasti 30 FPS:n vauhdilla pyörivän Watch Dogs 2:n voisi kokea myös PC:llä vielä hienompana ja 60 FPS:n vauhdilla.

Varma ei asiasta tietenkään voinut olla, sillä vuosia kestäneen laadukkaiden PC-versioiden putken jälkeen olemme taas ajassa, jolloin PC-käännökset voivat tarjota mitä tahansa.

Watch Dogs 2 on onneksi PC:llä silkkaa laatua.

Watch Dogs 2

Let’s talk about hax, baby

Sisällöltään Watch Dogs 2:n konsoli- ja PC-versiot ovat identtisiä.

Kyseessä on Ubisoftin avoimen maailman kaavaa noudattava peli, jossa sympaattinen hakkeriporukka Dedsec ottaa yhteen isoa dataa edustavien firmojen kanssa. Tekemistä on aivan kamalasti, puhuttiinpa sitten pääjuonen tehtävistä, juonellisista sivutehtävistä tai runsaista sivuaktiviteeteista, kerättävistä esineistä ja löydettävistä salaisuuksista.

Watch Dogs 2 on pelinä kerrassaan mainio. Sen hakkerointi on hauskaa ja antaa tilaisuuden ratkoa ongelmia monilla eri tavoilla, taistelu on toimivaa perustasoa ja käsikirjoitus hahmoineen suorastaan mainio. Kun pelin parissa saa useasti nauraa oikein ääneen ja fiilis oli koko reilun 20 tunnin ajan vähintään viihdytetty, Ubisoftin käsikirjoitustiimi ansaitsee suorituksestaan peukkua.

Watch Dogs 2 sai myös vakuuttumaan pelisarjan tulevaisuudesta. Ykkösosa oli keskinkertainen ja itsensä aivan liian vakavasti ottava peli. Jatkoa ei varsinaisesti jäänyt odottamaan. Onneksi sitä kuitenkin tuli, sillä Watch Dogs 2 parantaa edeltäjästään joka osa-alueella.

Watch Dogs 2

PC Gaming Master Racesta päivää

Watch Dogs 2 kuuluu PC-versiointien kärkiluokkaan.

Kontrollit toimivat, pelasipa näppäimistöllä tai automaattisesti tunnistuvalla pad-ohjaimella. Joku voisi toki valittaa siitä, että Watch Dogs 2 vaatii muiden Ubisoftin pelien tavoin uPlay-softan, mutta sekin on viime vuosina parantunut melkoisesti ja itse alan jo arvostamaan sitä, miten pelien sisäisillä saavutuspisteillä voi ostella mukavia bonuksia.

Jos käytössä on minkäänlainen moderni peli-PC, Watch Dogs 2 näyttää hyvältä ja myös pyörii pehmeästi. Se sisältää hyvin monipuoliset vaihtoehdot grafiikan tason säätelyyn ja myös muutamia todella erinomaisia uusia ideoita, jotka tuottavat vähän vaatimattomammillakin koneilla todella nättiä jälkeä.

Watch Dogs 2

Itse ostin sattumalta juuri ennen Watch Dogs 2:ta GTX 1080 -näytönohjaimen, joka on pyörittänyt suunnilleen kaikkia sille näyttämiäni pelejä Ultra-detailitasoilla 60 FPS:n vauhdilla. Ei Watch Dogsia. Tämä ei kuitenkaan johdu siitä, että peli olisi päin helvettiä koodattu, vaan siitä, että se on suunniteltu skaalautumaan.

Ultraa ei ole tarkoitettu vuoden 2016 koneille, varsinkaan yli 1080p:n menevillä resoluutioilla. Itse asetin säädöt very high:n ja ultran välimaastoon. Siten tuloksena oli jo nyt sikamaisen nätti peli, joka pyörii enimmäkseen vakaasti 60 FPS:n vauhdilla. Kun lähivuosina rauta päivittyy entisestään, vielä korkeammat detailit tulevat mahdollisiksi.

Aikana jolloin PC-käännökset todellakin voivat olla vähän mitä sattuu, on kiva nähdä että Ubisoftin kaltainen suuri valmistaja heiluttaa PC Gaming Master Racen ironista lippua korkealla. Watch Dogs 2 kun on aika tarkkaan oppikirjaesimerkki siitä, miten PC-käännös pitäisi tehdä. Toimiva teknologia, monipuoliset säädöt (kyllä, myös näkökentän kokoa voi säädellä) ja laadukkaasti toteutettu pelimoottori ovat ne pilarit, joiden varaan hyvä PC-käännös rakennetaan.

Kun itse pelikin on vielä rautaa, Watch Dogs 2 on yksi loppuvuoden kovimmista PC-peleistä.

Keskustelu

Tuli tämä peli GTX 1070:n kylkiäisenä, kyllähän tähän vähän jo alkaa koukkuun jäämään, korvannu GTA V:n pelaamista aika pitkälti. Tosin, onhan tämä peli tuttua ja turvallista Ubisoftia, hyvässä ja pahassa. Moni asia tuntuu aivan samalta, ku esim Far Cry-peleissä (mm. molemmissa peleissä ovien aukaisu lähes joka paikassa vaatii erillisen napin painalluksen ja ovet aukeavat vain tiettyyn suuntaan, toisinaan hyvin turhauttavaa ja kankeaa). Peli on nätti ja pyörii hyvin, iso peukku siitä Ubisoftille, että PC-versioon panostettiin kunnolla.

Bugeja ei hirveämmin vielä ole löytynyt, mitä joissain paikoissa on vähän kankeutta ja ongelmia kontrolleissa sekä pelimekaniikoissa (on niitä GTA V:ssäkin, mutta erisorttisia). Jos jostain pitää antaa pitkä ja armoton miinus, ni se on ajoneuvoilla ajelu. Se on mitään kaunistelematta kamalaa. Tämä on hyvin outo ilmiö Ubisoftin peleissä, kun heillä on omistuksessa muuan studio nimeltään Reflections, jotka ovat tehneet vuosikymmeniä autopelejä loistavilla ajomekaniikoilla (ajomekaniikat/fysiikat olivat hyviä Driver-peleissä aina, pelit eivät itsessään sitten kauheasti säväyttäneet…).

Hienoa työtä Ubisoftilta, selkeästi näkee, että he löysivät uuden trendin ja peligenrenkin mahdollisesti. Rivien välistä kuitenkin huomaa, että vissiin vähän yrittävät lähteä GTA-sarjaa haastamaan, mutta se ei tule koskaan onnistumaan, GTA:t ovat aivan omalla planeetallaan. Mutta jos miettii yksittäisenä omana juttunaan, ni onhan tää hieno peli ku mikä ja pirun hauskaa pelattavaa.

Muropaketin uusimmat