Uusimmat

Järjettömiksi kasvavat kustannukset pakottivat pelitalon myymään hittipelisarjansa

04.05.2016 20:30 Jukka O. Kauppinen

Epic Games on tehnyt töitä pelialalla jo kotvasen aikaa, ja lafka on nähnyt pelialan muuttumisen monet puolet. Kuten sen, että todella ison pelin tekeminen maksaa nykyään niin paljon, ettei siihen kannata välttämättä edes ryhtyä.

Epicin koodivelho Tim Sweeney kertoo, että silloin muinoin ensimmäinen Gears of War maksoi 12 miljoonaa. Se myi sadalla miljoonalla, joten firma jäi ihan kivasti voitolle. Mutta jo Gears of War 3:n tekeminen maksoi noin neljästä viiteen kertaa enemmän. Marginaali oli jo tuskallisen kapea.

Ja kun oli aika miettiä Gears of War 4:ää, niin ei. Taskulaskin näytti, että riski on aivan liian iso.

”Jos olisimme tehneet nelosen, niin sen budjetti olisi ollut väkisinkin yli sata miljoonaa dollaria. Jos peli olisi järjettömän kova hitti, niin me pääsisimme niukasti omillemme”, Sweeney kertoo.

Itsenäisen pelitalon ei enää kannattanut edes katsella oman hittisarjansa suuntaan, joten Epic myi sen Microsoftille, jolla vähän paremmin varaa panostaa megakalliisiin peleihin.

Samalla Epic pääsi eroon paikoin rajoittavaksi koetusta kehittäjä-julkaisu-suhteestaan, sillä Microsoftilla oli loppujen lopuksi valta päättää Gears of War -pelien kehittämisestä. Se oli koitunut eräänkin Epicin suunnitteleman Gears-moninpelin kohtaloksi.

Lähde: GamesIndustry

Lisää aiheesta

Gears of War 4 nähdään kaupoissa lokakuussa

Gears of War Ultimate Edition (Xbox One)

Gears of War Ultimate Edition jättää yksinpelaajan kylmäksi (PC)

Pelikopteri #013- seikkailuja ja roolipelejä haudan takaa (Checkpoint)

Jukka O. Kauppinen

Muropaketin uusimmat