Uusimmat

Mikseivät kehittäjät kuuntele pelaajia? WoW-kehittäjä vastaa

10.05.2016 14:00 Miikka Lehtonen

Jos MMO-pelaajilla olisi sotahuuto, se olisi ”kukaan ei kuuntele meitä”. Tämä on se fiilis, joka netin HC-palstoilla aikaansa viettävälle pelaajalle voi helposti tulla, kun tuntuu siltä, että palaute kaikuu kuuroille korville. WoWin tuottaja korjaa nyt vähän vääriä käsityksiä.

”Tämä tiivistää aika hyvin Legion-lisälevyn palautteen vaikutukset. ’Arvostamme antamaanne palautetta, mutta mikään asia ei tule muuttumaan. Mutta kuuntelemme tottakai teitä!'” Näin avautui nimimerkki Kazurath WoWin virallisilla foorumeilla. Kazurath ei ole mielipiteensä kanssa yksin, sillä viime aikoina World of Warcraft on saanut niskaansa paljon negatiivista palautetta. Pelaajamäärät ovat tasaisessa ja jyrkässä laskussa, eikä tuorein lisälevy — Warlords of Draenor — miellyttänyt kovinkaan suurta osaa pelaajayhteisöstä. Tai siltä se ainakin vaikuttaa, mutta onko tämä vaikutelma totta?

Eräs pelin suunnittelijoista otti ja raapusti pitkän vastauksen Kazurathin avautumiselle. Hän toteaa ymmärtävänsä pelaajien turhautumisen ja olevansa pahoillaan siitä, että näistä tuntuu, ettei heitä kuunnella. Kehittäjä vakuutti, että Blizzard kyllä kuulee ja kuuntelee, sekä selitti, miksi tästä ei automaattisesti seuraa sitä, että kuultuun reagoidaan näkyvästi. Ongelmia on kaksi: ensinnäkin netissä voi vaikuttaa siltä, että jokin mielipide on koko pelaajayhteisön jakama. Ehkä se on foorumeilla todella yleinen ja miltei konsensus, mutta foorumiväki edustaa vain murto-osaa pelin koko pelaajayhteisöstä. Kun suuri osa pelaajayhteisöstä oikeasti on jostain asiasta yhtä mieltä, Blizzard reagoi.

Lisäongelmaa aiheuttaa se, että — kuten kehittäjä toteaa — ”miltei kaikki WoWin aktiviteetit vetoavat vain vähemmistöön pelaajakannasta”. ”Tavallaan tämä on World of Warcraftin magiaa. Se ei ole kapea peli, vaan peli, josta voidaan nauttia useilla eri tavoilla ja useista asioista pitävien ihmisten toimesta”, hän selittää. Vähemmistö pelaajista raidaa. Vähemmistö pelaajista pelaa PVP:tä. Vähemmistö tekee Mythic-vaikeustason raideja. Vähemmistö levelöi altteja. Vähemmistö roolipelaa, harrastaa lemmikkitaisteluita, leikki huutokauppakeisaria ja niin edelleen. Mutta näistä vähemmistöistä koostuu se koko World of Warcraftin yhteisö. Ketä siis kuunnella?

”Jos keskittyisimme yhteen tiettyyn pelityyliin ja nostaisimme siitä pitävän osan pelaajistamme muiden yläpuolelle, voisimme varmasti kuunnella sen porukan antamaa palautetta ja reagoida siihen näkyvästi ja yhtenäisesti, mutta World of Warcraftista tulisi sen seurauksena paljon pienempi peli.”

Esimerkkinä tästä kehittäjä tuo esiin palkinnot. Hän selittää, että jos Blizzard tarjoaisi jotain erityisiä palkintoja yhtä pelityyliä harrastaville — vaikka jakaisi vaikeimmista raideista palkintona ratsuja, joita ei saa muualta — pelaajat olisivat siitä hyvin hiilenä. Niinpä palkinto pitäisi olla mahdollista hankkia useilla eri tavoilla, mutta tämä taas tekisi siitä vähemmän merkityksellisen ja erityisen palkinnon. Hankala ongelma, jolle ei ole helppoa ratkaisua.

Asiasta sikisi yllättävän kiinnostava ja fiksu keskustelu, joten jos teema kiinnostaa enemmän, suuntaa toki Blizzardin foorumeille.

Lähde: Blizzard

Miikka Lehtonen

Muropaketin uusimmat