Uusimmat

PlayStation VR ei tuo lisätehoja PlayStation 4:ään

17.03.2016 14:00 Miikka Lehtonen

Eräs PlayStation VR:n ympärillä sitkeästi pyörinyt kysymys liittyy suorituskykyyn. On ihan oikea fakta, että virtuaalitodellisuuspelien täytyy pyöriä noin 120 FPS:n nopeudella, jotta pelaajalle ei tule kokemuksesta hirvittävän huono olo ja jotta laatta ei lennä. Tämä on osasyy sille, miksi Oculus Rift ja HTC Vive käytännössä vaativat 970 vähintään GTX -tason näytönohjaimen.

PlayStation 4:n tapauksessa tämän on arveltu olevan ongelma, sillä harva ”suuri” peli pyörii konsoleilla edes 60 FPS:n nopeudella, saati sitten 120:n. Toisaalta tiedettiin, että PlayStation VR:n mukana tulisi konsolin taakse kytkettävä lisäpalikka, joten moni epäili, että se sisältäisi ulkoisen näytönohjaimen tai jotain muuta uutta rautaa, joka nostaisi konsolin suorituskykyä. Sony on nyt yksiselitteisesti kumonnut nämä huhut.

GDC-messuilla laitetta testanneet toimittajat saivat kuulla, että lisäpalikka ei tuo konsoliin lisätehoja tai muutenkaan laajenna sen kapasiteettia mitenkään. Kehittäjät eivät voi edes suoraan hyödyntää sitä peleissään mitenkään. Lisäpalikka onkin omistettu tukitoimille. Se huolehtii 3D-tilaäänestä, purkaa VR-kuvasignaalin televisiolla esitettävään muotoon — jotta vierestä katsovatkin voivat seurata peliä — ja tarjoaa mahdollisuuden lähettää televisioon täysin erillisen video- ja audiosignaalin kuin 3D-laseihin. Näin on mahdollista toteuttaa vaikka pelejä, joissa television kautta pelaavat näkevät eri asioita kuin VR-lasien taakse eristäytynyt pelaaja.

Uutiset eivät tule yllätyksenä, sillä itsekin olen ollut ”palikka ei ole ulkoinen näytönohjain” -leirissä jo jonkin aikaa. Ulkoista näytönohjainta ei kytketä koneeseen millään USB-palikalla, vaan tarvitaan vähän järeämpiä liitäntöjä — ja sellaisia PlayStation 4:ssä ei ole.

Mutta ei huolta. Sonyn insinööri Chris Norden vakuutti, että PlayStation 4 pystyy kyllä saavuttamaan 120 hertsin ruudunpäivitysnopeuden itsestäänkin. Tässä voi auttaa se, että VR-pelien ei tarvitse näyttää aivan yhtä hyviltä kuin perinteisten 2D-pelien, vaan kokeuksen immersiivisyys auttaa paikkaamaan yksinkertaisempaa grafiikkaa.

Lähde: Eurogamer

Miikka Lehtonen

Muropaketin uusimmat