Premium-mobiilipelit ovat jääneet täysin mikromaksurahastusten jalkoihin
Onko premium-peleillä mahdollisuuksia mobiilimarkkinoilla? Eipä juuri, ynnäilee suomalaisen Tribeflame-studion toimitusjohtaja Torulf Jernström.
Jernströmin mukaan vuoden 2013 lopulla 90 prosenttia iOS-peleistä ja 98 prosenttia Android-mobiilipeleistä takoi rahansa mikromaksuista. Sen jälkeen tilanne on vain mennyt yhä enemmän F2P:n suuntaan.
”Sadasta tuottoisimmasta iOS-pelistä 99 on F2P:tä. Ja sitten siellä on Minecraft.”
”Google Playssä tuottavin premium-peli, joka ei sisällä mikromaksuja, on sijalla 269, This War of Mine. Seuraava on GTA San Andreas sijalla 363.”
Jernström myöntää, että parhaat premium-pelit voivat toki tuottaa miljoonia, mutta siihen vaaditaan jotain poikkeuksellista, kuten valinta Applen vuoden peliksi.
Esimerkiksi Monument Valleyn kehittäminen maksoi 1,4 miljoonaa dollaria, ja se on myynyt 5,9 miljoonalla. Nelinkertainen tuotto on ihan hyvä firmalle, joka seisoo omilla rahoitusjaloillaan, mutta täysin riittämätön jos takana on sijoitusenkeleitä, jotka vaativat rahojaan takaisin korkojen kera.
”Toisin sanoen, jos teet pelejä ulkopuolisella riskirahalla, teet F2P-pelejä.”
Lähde: Can premium mobile games make a comeback?
Lisää aiheesta
Sotalaivan rakentaminen kestää jopa 7 kuukautta – laivasto ei siis synny aivan hetkessä