Uusimmat

Kun Super Mario Bros 3. melkein mullisti PC-pelihistorian

08.01.2016 15:18 Jukka O. Kauppinen

Oletteko tieteiskirjallisuuden ystäviä? Kannattaisi olla. Esimerkiksi monet vaihtoehtohistoriateokset ovat hyvin kutkattavaa luettavaa, jos kirjailija löytää uusia kipinöitä ja rakentaa jotain aivan uutta ja hämmästyttävää. Myös rinnakkaistodellisuustarinoissa on joskus sitä jotain. Ja kylläpä on kutkattavaa miettiä, että mitä jos asiat olisivat menneet toisin? Jos ne jossain rinnakkaistodellisuudessa menivät toisin? Jos Nintendo olisi hyväksynyt tulevan id Softwaren poikien tekemän PC-version Super Mario Bros. 3 –tasoloikasta?

Pelimaailma olisi tänään hyvin erilainen. Olisiko esimerkiksi Doomia tullut koskaan? Tuskin, sillä jos id olisikin lyöttäytynyt Nintendon riveihin, niin myös Wolfenstein 3D olisi jäänyt tekemättä. Kuka olisi lanseerannut 3D-räiskinnät? Millaisia ne olisivat olleet ilman Romero/Carmackin villiä vauhtia ja toistensa lietsontaa?

Hei joku, lainatkaapa sitä rinnakkaistodellisuusperiskooppianne, niin minä selvitän asiaa!

Mutta tosiaan. Legendaarinen pelikehittäjä John Romero, yksi id Softwaren perustajista, julkaisi joulukuussa videota pelihistorian melkein mullistaneesta prototyypistä.

PC oli vielä 1980-luvun lopussa ja 90-luvun alussa pelkkä vitsi pelikoneena. Grafiikka oli paskaa, äänet kamalat eikä PC-pelien kuvaa voitu edes vierittää. Konsoleilla, neballa, Amigalla ja muilla koneilla oli hauskoja tasoloikkia ja toimintapelejä, PC:llä ei moisista voitu haaveilla lainkaan. Mutta John Carmack ja John Romero olivat koodi- ja ideavelhoja. Carmack keksi kuinka PC:llä voidaan kuin voidaankin tehdä sulavaa ruudunvieritystä, ja niinpä kaverukset tekivät varsinaisen pelintekoleipätyönsä ohessa tekniikkademon, jolla he toivoivat tekevänsä vaikutuksen pelialan kukkulan kuninkaaseen, Nintendoon.

Tekniikkademo oli tietysti Super Mario Bros 3:n ensimmäinen taso PC:lle toteutettuna.

No, Nintendo ei lämmennyt superhahmojensa siirtämisestä PC-alustalle, eivätkä Johnit kavereineen päätyneet tekemään töitä japanilaisen pelijätin kanssa. Jos olisivat, niin… Pelibisneksen historia olisi hyvin toisenlainen.

Mutta Mario-prototyyppi inspiroi kaverit tekemään ensimmäisen Commander Keen –pelin, irtautumaan silloisesta työnantajastaan, perustamaan id Softwaren ja… Loppu onkin legendaa.

Jos tämä historia yhtään kiinnostaa, lukekaa Digital Trendsin artikkeli aiheesta. Se menee syvälle ja kauas.

Lue juttu: John Romero explains how a Super Mario Bros. 3 PC clone changed games forever

Lisää aiheesta

Brutaali, Brutalitympi Doom

Commander Keen kohtaa Duke Nukemin – Bethesdalta ilmainen Bio Menace

Super Mario Bros 3:n PC-versio päätyi vihdoin videolle!

Super Mario Bros. 3 VC (Wii U)