Viisi Master of Orionin 4X-avaruusserkkua
4X-pelien genre – eXplore, eXpand, eXploit, eXterminate – sai nimensä vuonna 1993 Master of Orion -pelin myötä. Tänä vuonna julkaistaan järjestyksessä neljäs, mutta käytännössä koko sarjan täysin reboottaava Orion. Mutta MoO ei ollut ensimmäinen 4X-peli, eikä myöskään viimeinen.
Reach for the Stars – SSG, 1983
Tiemmä ensimmäinen kaupallinen 4X-avaruusstrategia loi pohjan niin Master of Orionille kuin muillekin genren tuleville teoksille. Se myös sinnitteli kuvioissa yllättävän pitkään, sillä jatko-osien lisäksi avaruussota käännettiin 80- ja 90-luvun kaikille kotimikroille. Päivitetty PC-versiokin ilahdutti kansaa vuonna 2000.
Imperium Galactum – SSI, 1984
Varhaisten 4X-galaksinvalloittajien ylittämätön kuningas. Peli oli visuaalisesti karu ja kovin tekstipainotteinen, mutta samalla valtaisan syvä, monipuolinen ja mukaansatempaava raskaan sarjan strategia. Nimenomaan raskassarjalainen, sillä jo tässä oli mukana muun muassa eri rotujen välinen kaupankäynti, diplomatia, alusten suunnittelu ja planeettojen taloushallinta. Avaruudenvalloittajarotujen väliin mahtui myös liittoutumattomia, itsenäisiä planeettoja, joilla ei ollut vielä avaruusmatkailukykyä.
VGA Planets – Tim Wisseman, 1991
Aikana ennen internetiä moninpelejä pelattiin ahkerasti modeemilla, usein BBS-järjestelmien kautta. VGA Planets oli aikansa superhitti, sillä siinä parikinkymmentä ihmispelaajaa pääsi kinaamaan saman galaksin hallinnasta. Hurjimmillaan peli eteni vuoron päivässä, maltillisemmille riitti vuoro tai muutama viikossa. Tämäkin tarkoitti silti, että jossain vaiheessa yhteen vuoroon käytettiin jopa tunteja – eikä vain pelin sisällä, vaan muiden ihmispelaajien kanssa neuvotellen ja juonitellen. Peli on muuten yhä olemassa, mutta varoitan: tämä jos mikä on vaarallinen.
Sword of the Stars – Paradox Interactive, 2006
Modernien aikojen 4X-peleistä ehkä tunnetuin ja odotetuin oli kanadalaisen Kerberon luomus, joka on saanut sittemmin useita lisäreitä ja jatko-osankin. Tosin alku oli kompasteleva, sillä peli oli nykytyyliin rassaavan buginen, mutta tilanne korjaantui pikkuhiljaa. Nykyisellään Sword on yksi genrensä ehdottomista helmistä.
Sins of a Solar Empire – Stardock, 2008
4X:ää reaaliaikastrategiaan yhdistelevä Sins on genren vanhakantaisimmille pelaajille ehkä turhankin moderni, kiitos 3D-näkymän ja RTS-taistelujen. Se tarjoaa myös tavallista erikoisemman kulman galaksin rotuihin ja tapahtumiin, sillä painopiste on erittäin ihmiskeskeinen.
Lisää aiheesta
Civilization: Beyond Earth: Rising Tide (Mac, PC)
Eclipse: Rise of the Ancients –lisäosa (Lautapeli)
Koputetaan puuta: ensimmäinen tunti Master of Orionin parissa tuntui hyvältä
Muistatko Planetarionin? Ensimmäisen nettihuumeen tekijät julkaisivat uuden avaruusstrategian
Stardock liittyi GOG.comin riveihin – luvassa paljon avaruuspelejä ja muuta namia