25-vuotias suomalaisstudio Housemarque kehittää PlayStation 5:lle historiansa suurinta peliä

14.07.2020 09:00 | Muropaketin toimitus

Returnal on kotimaisen Housemarquen kunnianhimoinen projekti, jonka parissa työskentelee suuri kehitystiimi.

Muun muassa Resogunista ja Nex Machinasta tunnettu suomalaisstudio Housemarque viettää tällä viikolla merkkipäivää. Vuonna 1995 perustettu studio täyttää nimittäin kuluvalla viikolla 25 vuotta.

Sopivasti juhlavuodelle osui myös studion tähän mennessä suurimman peliprojektin julkistus. Viime kuussa PlayStation 5:n julkistusstreamin yhteydessä näki päivänvalon kolmannen persoonan scifi-räiskintä Returnal, joka on jopa pitkän linjan pelistudiolle massiivinen projekti.

”Saimme mahdollisuuden lähteä kehittämään suuremman luokan peliä vuoden 2017 alussa”, kertoo Housemarquen toimitusjohtaja Ilari Kuittinen.

”Suuri pelaava yleisö odottaa peleiltä hyvän pelattavuuden lisäksi myös vahvaa tarinallista sisältöä. Meidän on pystyttävä tarjoamaan pelaajille kaikkea tätä isommassa paketissa, joten tuotannon koko on luonnollisesti kasvanut merkittävästi aiemmasta”

Housemarquella kehitetäänkin Returnalia 70-henkisen tiimin voimin, ja projektia johtaa myös Nex Machinan suunnittelijana toiminut Harry Krueger. Mukana on muitakin alan huippuja, muun muassa tarinallisesta suunnittelusta vastaava Gregory Louden (jota haastattelimme pari vuotta sitten aivan toisesta aiheesta).

”Returnal edustaa Housemarquen uutta aikaa ja panosta kohti elokuvallisempaa kerrontaa”, kuvailee Louden.

”On ollut huikea mahdollisuus voida kehittää kerronnallista osaamista ja panostusta studiomme sisällä. Meillä ei ole koskaan aikaisemmin ollut näin suurta tiimiä suunnittelemassa pelin taustatarinaa, juonta ja maailmaa, joten uuden luominen on ehdottomasti palkitsevaa.”

Alta näet Returnalin julkistustrailerin, joka johdattaa pelin tarinaan ja pelityyliin.