Aina pelaamiseen ei tarvita uusinta rautaa – Testissä viisi tulevaa PC-peliä, jotka toimisivat vaikka perunalla

09.02.2021 20:30 | Tuukka Hämäläinen

Kokeilimme Steam Game Festivalin pelidemoista niitä, jotka vaativat hyvin niukasti tehoja PC:ltä. Nämä pelit eivät pistä kevyttäkään läppäriä kovalle koetukselle.

Steam Game Festival järjestettiin jälleen viikonvaihteessa, ja pelikaupan valikoimassa kävi yli 500 demoa tulevista julkaisuista. Päähuomion saivat tietysti suuret ja näyttävät pelit, mutta joukossa oli myös runsaasti laadukkaita indiepelejä useista eri genreistä.

Kaikilla ei myöskään ole järeää peli-PC:tä käytössä. Siksi testasimmekin Steam Game Festivalin tarjonnasta viisi tulevaa pikkupeliä, joilla on kevyet laitteistovaatimukset. Viisikko on valittu demopaljouden keskeltä jotakuinkin sattumavaraisesti, omien mieltymysteni ja kuvausten perusteella.

Alta voi lukea pikatuomiot tulevista julkaisuista, joista osa saapuu myös muille alustoille.

No Place for Bravery

Vanha soturi Thorn lähtee etsimään tytärtään sodanruntelemassa fantasiamaailmassa. No Place for Bravery on Glitch Factory kehittämä 2D-toimintaroolipeli, jonka taistelua kuvaillaan ”Sekiro-tyyliseksi”. Ensituntuman perusteella tarjolla onkin nopeatempoista melee-hutkintaa, jota suositellaan ohjaimella pelattavaksi.

No Place for Braveryn pikseligrafiikat ovat melko näyttävät ja pelimaailmassa on eloa yksinkertaisuudesta huolimatta. Lisäksi soundtrack tihkuu mahtipontista viikinkitunnelmaa.

Valitettavasti kontrollit tuntuvat ainakin tässä vaiheessa vielä epätarkoilta ja taisteluun on hankala saada hallinnan tunnetta. Lisäksi demon valikkoruudut eivät ottaneet toimiakseen kunnolla ohjaimella, suosituksista huolimatta.

No Place for Braveryssa on potentiaalia, mutta testin perusteella sen nimeen on vaikea lähteä vannomaan. Peli ilmestyy myöhemmin tänä vuonna, ja sitä kehitetään myös Switchille.

Minute of Islands

Studio Fizbinin kehittämä Minute of Islands vaikuttaa olevan kiehtova puzzle-tasohyppely. Massasta se erottuu jo upealla visuaalisella ilmeellä, sillä peli on toteutettu kauniilla, omailmeisellä piirrostyylillä.

Pelin päähenkilö on nuori Mo, joka asuu elävässä, mekaanisessa kammiossa tuhoutuneen maailman alla. Eräänä päivänä moottoreita pyörittävät jättiläiset sammuvat, ja Mon on lähdettävä Omni Switch -työkalunsa kanssa pelastamaan maailmaa.

Pinnan alla piilee myös jotain synkkää, sillä peli varoittelee alussa traumojen ja muiden arkojen aiheiden käsittelystä. Kertojaäänen kuljettama tarina näyttää siis olevan muutakin kuin surrealistisen apokalyptinen seikkailu.

Demon perusteella Minute of Islands myös toimii oikein hyvin ohjaintukea myöten, eikä valittamisen aihetta juuri löydy. Tunnelma on vahva ja unenomainen, ja maailmaa pääsisi mielellään tutkimaan pidempään.

Minute of Islands ilmestyy 18. maaliskuuta. Peli ilmestyy myös PS4:lle, Xbox Onelle ja Switchille.

Fate of Kai

Try Light Game Studion kehittämä Fate of Kai on nokkela tapaus. Peli on yhdistelmä sarjakuvamaista visual novel -kerrontaa ja pulmanratkontaa, mutta omaperäisellä twistillä.

Fate of Kaissa ratkotaan pulmia ideoilla, joita asetetaan sopivissa hetkissä päähenkilön ajatuskuplaan. Näitä ideoita kerätään kussakin chapterissa sopivista kohtauksista, joista sitten palataan tarpeen mukaan taakse päin käyttämään niitä. Välillä päästään myös kurkistamaan menneisyyteen, tutkimaan vaihtoehtoisia aikalinjoja ja varastamaan muiden ajatuksia.

Mekaniikoiltaan simppeli peli on demon perusteella aivoja kutkuttavaa päättelyä, jossa tavoitteena on tietysti saada päähenkilö Kai salaperäisen kertomuksen loppuun asti.

Fate of Kai on kehitteillä PC:lle, iOS:lle ja Switchille. Pelin julkaisupäivä ei ole vielä tiedossa.

Soulrun

Suomalaisen Jestercraftin kehittämä Soulrun on tarjoilee minimalistisella otteella yllättävän vetovoimaista tasohyppelyä. Yksinkertaisella ilmeellä varustettu peli viskaa pelaajan jonnekin Abyssin syövereihin, mikä saattaa olla unta tai sitten ei. Alussa valittu pelihahmo kuihtuu olemattomiin ja ryhtyy muodottomana könttinä keräilemään erilaisia kykyjä, joiden avulla selviytyä vaarallisessa sokkelossa.

Soulrunista saa hetkessä otteen, mutta lyhyen demopyrähdyksen jälkeen jää tunne, että tätä pelaisi mielellään pidempäänkin. Paitsi että kontrollit toimivat ja visuaalinen ilme on mukavan karu, on pelin musiikki tunnelmallista ja iskevää.

Soulrun ilmestyy myöhemmin tänä vuonna (toisin kuin traileri väittää).

Power of Ten

Pew Times Threen kehittämä Power of Ten luottaa erittäin karsittuun visuaaliseen ilmeeseen. Roguelike-tyylinen peli on ylhäältäkuvattua avaruusräiskintää, jossa tavoitteena on pelastaa siviilejä pahantahtoisten hyökkäysalusten kynsistä.

Perusteet ovat yksinkertaiset, ja Power of Ten toimii näppärästi myös ohjaimella. Avaruusaluksella suoritetaan pieniä tehtäviä tähtijärjestelmästä toiseen, kerätään resursseja ja hankitaan uusia aseita ja varusteita.

Simppeli idea toimii demon perusteella oikein hyvin, ja voin kuvitella, että Power of Tenistä voi tehdä itselleen pakkomielteen aitoon roguelike-tyyliin. Pientä sanomista tulee turhan pienistä infoteksteistä, joista pikseligrafiikka ei tee yhtään helpompia lukea. Osa pelaajista jää varmasti kaipaamaan myös jonkinmoista tutoriaalia.

Power of Tenin on määrä ilmestyä vielä alkuvuodesta 2021, mutta julkaisupäivää ei ole ilmoitettu.