Uusimmat

10 kovaa keinoa, joilla kauhupeleistä tulee oikeaa kauhua

27.04.2012 10:45 Miikka Lehtonen

Perjantaiaamumme alkaa erittäin mielenkiintoisella lukutuokiolla. Erinomaisista kauhupeleistään tunnetun Frictional Gamesin pojat kun ovat pohtineet blogissaan, miten kauhupelit voisivat nousta seuraavalle tasolle. Ja lääkkeetkin ovat löytyneet: 10 kovaa reseptiä, joiden avulla homma toimii.

Listaa lukiessaan vanha kauhun ystävä kokee vahvoja itsestäänselvyyden hetkiä, sillä kauhun mestarit ovat monet listan asioista keksineet jo aikaa sitten. Onko pohdinta siis turhaa? Ei tietenkään, sillä pelit ovat oma mediansa ja vanhatkin keinot pitää jotenkin sovittaa uuteen muottiin. Niinpä niitä on tärkeä pohtia ja pyöritellä. Eikä kukaan ole lisäksi ikinä mennyt kamalasti metsään pohtiessaan oman alansa mestarien tarjoamia opetuksia.

Joten mitä listalta siis löytyy? En toki spoilaa kaikkea, mutta nostetaan esiin pari hyvää tärppiä. Vaikkapa ”normaalius”, sillä se on itseoikeudella listan ykkössijalla. Mitä tällä tarkoitetaan? No, tietenkin sitä, että hyvä kauhu on meille tuttujen asioiden ja tilanteiden muuttamista vääränlaisiksi. Ihmiset käsittelevät asioita lokeroimalla niitä helpoiksi kokonaisuuksiksi, joiden tekemiseen ja tajuamiseen ei tarvitse uhrata ylimääräistä aikaa ja vaivaa. Kun tämä kaava rikotaan jollain, mikä ei meidän aivojemme mielestä kuulu tilanteeseen, se aiheuttaa sekaannusta ja avuttomuuden tunnetta.

Tai miten olisi listan kakkoskohta, ”pitkä viritysaika”. Hyvä kauhu ei todellakaan ole sitä, että viiden sekunnin välein puskasta hyppää ns. spring-loaded cat aiheuttamaan halpoja hyppypelästyksiä. Ei, hyvä kauhu on sitä, että tunnelmaa rakennetaan ja rakennetaan kärsivällisesti ja kerros kerrokselta, kunnes uhri ei uskalla enää kääntää sivua tai astua seuraavan kulman taakse, koska tilanne on niin sietämätön. Ja sitten se laukaistaan.

Jo pelkästään nämä kaksi asiaa ovat elementtejä, jotka ovat käsillä kaikissa todellisissa kauhun mestariteoksissa, mutta niin harvoin mukana peleissä. Mutta älkää toki tyytykö vain minun akateemiseen pohdintaani, vaan lukaiskaa Frictionalin lista. Hyviä pointteja, joita jokaisen kauhupelejä kehittävät pitäisi miettiä, ja jokaisen kauhupelejä pelaavan peleiltään vaatia.

Lähde: Frictional Games

Lue myös

Resident Evilin isä kehittää uutta survival horror -pelisarjaa

Japani yllättää taas: PS Vitan uusin megapeli: moninpelattava herätyskello!

Näin Bioware voi vielä pelastaa Dragon Age III:n