Uusimmat

38 Studiosin sulkemisen inhimillinen puoli päätyi erinomaiseksi artikkeliksi

28.05.2012 14:00 Miikka Lehtonen

Pelialalla näkee turhan harvoin oikeaa ja perinteistä journalismia. Turhan usein joku tarttuu johonkin puolivillaiseen jutun tynkään ja sitten miljoona muuta saittia kopioi samaa juttua jaksamatta itse perehtyä pätkääkään enempää taustoihin. Resurssien puutetta? Laiskuutta? Joskus yhtä, toisinaan toista. Niinpä nostankin aina hattua, kun joku tekee oikeaa journalismia. Ja hattuni nousee nyt.

Joystiq-pelisaitilla on joskus hardcore-pelaajien keskuudessa vähän huonompi maine, mutta lukiessani saitin tuoreinta pääkirjoitusta voin vain ihmetellä, miksi. Sillä ainakin yksi mies siellä selvästi osaa hommansa. Alexander Sliwinski vietti 38 Studiosin viimeisten päivien aikana reippaasti aikaa studion lähellä sijaitsevassa donitsikahvilassa ja pääsi siellä seuraamaan läheltä studion työntekijöiden reaktioita firman tapahtumiin. Taloushuolet, huhut irtisanomisista, velkojen kasaantuminen ja lopulta koko työvoiman irtisanominen. Hän näki tämän kaiken vierestä ja kirjoitti reaktionsa muistiin.

Tuloksena on todella harvinaislaatuinen juttu. Ei vain sen takia, miten kiehtova se oli, vaan koska siinä kirjoitetaan pelialasta tavalla, jota ei usein näe. Siinä kirjoitetaan niistä ihmisistä, jotka tekevät pelejä, mutta inhimillisestä perspektiivistä. Jutun fokuksena ei ole mikään uusi peli tai muu tuote, vaan ihmisten reaktiot nykyään turhankin yleiseen tapahtumaan. Sliwinski ihmettelee jutussaan toistuvasti, miten tehokkaasti 38 Studiosin työntekijät pystyivät pettämään itseään. Jättimäisen hyökyaallon lähestyessä studiota yleinen mielipide oli, että eihän tässä nyt hätää ole. Kaikki järjestyy kyllä. Ja niinhän se on: ihmisten kyky selitellä ja järkeillä vaikeita asioita on miltei rajaton.

Lukekaa toki!

Lähde: Joystiq

Lisää aiheesta

38 Studios ja Big Huge Games irtisanoivat kaikki työntekijänsä

Lue myös

Carmageddon Reincarnation keräsi Kickstarter-rahansa ja kiihdyttää kohti Linuxia

Miten Steelseriesin näppis kestää limsaa? Me testasimme vahingossa!

Sony patentoi pelaamisen keskeyttävät mainokset

38 Studios ja Big Huge Games irtisanoivat kaikki työntekijänsä

Muropaketin uusimmat