Uusimmat

AAA-pelibisnes muuttuu aina vain vaikeammaksi

24.08.2011 13:55 Jukka O. Kauppinen

Ubisoftin studiopomo Gareth Edmondson näkee pelibisneksen  korkeimman tason, AAA-pelituotannon, muuttuvan aina vain vaikeammaksi. Megaluokan hyperblaster-tajunnanpläjäytyspelit ovat tunnetusti kaikkein vaikeimpia, hitaimpia ja kalleimpia tehdä, joskin välillä niistä voidaan myös saada kaikkein kovin tuotto. Mutta kun…

”AAA-luokassa pelaamiseen tarvitaan jo massiivisia panoksia. Tekijästudion täytyy olla valtava”, Edmondson peilaa.

”Tarvitset valtavia tiimejä ja hurjat tuotantoarvot. Panokset ovat niin suuria, ettei tilaa virheille juurikaan jää. Ja yhä harvemmat pelit onnistuvat tässä riskipelissä.”

”Olet täysi mielipuoli, jos perustat uuden studion ja yrität kisata jonkin Call of Dutyn tai Assassin’s Creedin kanssa.”

Edmondson kuitenkin näkee tilanteessa myös valoa, sillä digitaaliset ja sosiaaliset peliverkostot antavat tilaa myös pienemmille peleille ja tekijöille. Rovio mainittu.

Gareth Edmondson on Ubisoft Reflectionsin johtaja. Hän on työskennellyt Ubisoftilla seitsemän vuotta ja pelialalla 90-luvulta saakka.

Lue juttu: Develop, ’Fewer and fewer are succeeding at triple-A’

Lue myös

E.Y.E.: Divine Cybermancy (PC)

Merchants & Marauders (Lautapeli)

Menivätkö rahat hukkaan – eli kadutko jonkin pelin ostamista?

Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad -ennakko (PC)