Uusimmat

Analyytikko: League of Legends hallitsee MOBA-taivasta myös ensi vuonna

22.04.2015 12:00 Juho Anttila

Niin sanottujen Lords Management -pelien, tutummalta nimeltään MOBA-pelien määrä markkinoilla tuntuu vain kasvavan. Viimeisimpänä merkittävänä yrittäjänä linjoille puskee kesällä virallisesti julkaistava Heroes of the Storm. Analyytikko Ed Zhaon mukaan lajityypin lipunkantajan, League of Legendsin valta-asema ei tule silti horjumaan lähitulevaisuudessa.

Zhaon edustaman EEDAR-analyysitalon arvion mukaan League of Legendsin osuus MOBA-markkinoista tulee vuonna 2016 olemaan 66,3 prosenttia. Valven Dota 2 kerää 14 prosentin osuuden, kun taas Blizzardin Heroes of the Storm saa tyytyä seitsemään prosenttiin.

Syyt pelaajien vähäiselle vaihtuvuudelle löytyvät pelityypin perusajatuksista. MOBA-peleissä pärjääminen vaatii tyypillisesti kymmenien pelituntien harjoittelua. Kynnys aloittaa prosessi alusta uuden pelin parissa on ymmärrettävän kova. Kokemuksen lisäksi pelitileille kertyy pelituntien myötä myös hirmuinen läjä kokemustasoja, sankareita ja muuta vastaavaa sisältöä. Myös kaikki tämä menetetään pelin vaihtamisen myötä.

Kun yhtälöön lisätään vielä se, että julkaisijat kosiskelevat uskollisia pelaajiaan jos jonkinlaisilla lisälahjuksilla. Ei siis ihme, että markkinoille pyrkivät uudet yrittäjät joutuvat pohtimaan uudenlaisia innovaatioita kalastellakseen pelaajia pariinsa.

Lähde: The Market for Computer and Video Games

Lisää aiheesta

League of Legends on massiivisista verkkopeleistä tuottoisin

Riot laittaa League of Legendsin tarinan uusiksi

Analyytikko: League of Legendsin talousmalli on huono

Muropaketin uusimmat