Uusimmat

Battlefield 4 ja Frostbite 3 – ”meitä ei pysäytä enää mikään!”

28.03.2013 12:09 Jukka O. Kauppinen

Muistan elävästi erään muinaisen pressitapahtuman. DICE esitteli meille Battlefield: Bad Company -räiskintäänsä ja sen upouutta, ihmeellistä Frostbite-pelimoottoria. Siitä on nyt jokunen vuosi ja Frostbitestä on kasvanut aikuinen. Se on tänään paitsi huippuluokan pelimoottori, myös täysmittainen pelikehitysympäristö, jota käytetään räiskintäpelien lisäksi muun muassa autopeleissä ja jopa naksusota Command & Conquerissa.

Battlefield 3 oli Frostbite 2:n lanseeraus. Battlefield 4 on Frostbite 3:n tulikoe.

”Se päästää meidät luomaan uutta tulevaisuutta. Se on tehokkaampi ja hienompi kuin mikään ikinä tekemämme, mutta samalla se haastaa pelinkehittäjämme. Polygoneilla ei ole mitään merkitystä, vaan nimenomaan visuaalisella kokemuksella. Frostbite 3 ei jätä enää meille mitään tekosyitä, eikä mikään pysty enää pysäyttämään meitä”, DICEn toimitusjohtaja Karl-Magnus Troedsson totesi.

Isoja sanoja! Mutta on niissä ehkä jotain pohjaakin. Medialle näytettiin vilauksia Frostbite 3:n tekniikasta ja käyttöliittymästä, ja systeemissä oli melkoisen hienoja ominaisuuksia. Reaaliaikainen kenttäeditori, joka sulauttaa yhteen editorin ja gameplayn, tehostaa merkittävästi työtehoa, etenkin kun pelisäätäjä näkee pöydällään olevista monitoreista miltä varsinainen peli näyttäisi sillä hetkellä eri alustoilla. Eli vaikka pelintekijä tekeekin vain sitä yhtä ainoaa peliä, pelimoottori osaa skaalata ja näyttää reaaliaikaisesti miltä se näyttää milläkin alustalla. Todellista monialustakehitystä!

Lisää aiheesta

Battlefield 4 on kuin moninpelaamista yksinpelissä

Battlefield 4: 17 minuuttia pelivideota. Tässä. Nyt.

Juuri nyt: Battlefield 4

Muropaketin uusimmat