Uusimmat

Blizzard: Diablo 3 tarvitsee lisää sisältöä

05.07.2012 14:00 Miikka Lehtonen

Diablo III aiheuttaa yhä Blizzardille päänvaivaa. Hillittömän hyvin myynyt ja positiivisen vastaanoton saanut peli on jälleen kerran todistanut, että mikään suunnitelma ei kestä kuin siihen saakka, että vihollinen kohdataan. Tällä kertaa pelin tuottaja on joutunut tunnustamaan, että Blizzard yliarvioi oman endgamensa viehätyksen.

Endgamellahan tarkoitetaan MMO-kielessä sitä pelin osaa, jossa pelaaja on saavuttanut viimeisen kokemustason ja tekee … niin, mitä ikinä sitten tekeekään. Ja se onkin MMO-peleissä alituinen ongelma, sillä pelaajat kuluttavat sisältöä nopeammin kuin kehittäjät ehtivät sitä tekemään ja sitten halutaan lisää.

Ongelma se on myös Diablo III:ssa, joskin lähinnä sen takia, että pelissä ei varsinaisesti ole endgamea. Vielä. Blizzard kun oli laskenut sen varaan, että puhdas paremman lootin jahtaus pitäisi pelaajat pauloissaan siihen saakka, että PVP-päivitys ja muut uudistukset ehtisivät mukaan peliin. Kummelia lainatakseni: ”Urpo, laskit väärin. Joulu meni jo”. Positiivisesti Blizzard on tiedostanut ongelman ja aikoo tehdä asialle jotain.

”Tiedostamme, että pelkkä esinejahti ei riitä pitämään pelaajien mielenkiintoa pitkään. Peliä pelaa yhä uskomaton määrä pelaajia, mutta ennemmin tai myöhemmin heiltä loppuu tekeminen. Jos ei ole jo loppunut. Vihollisten tappaminen ja esineiden kerääminen on hauskaa ja mielestämme ne systeemit ovat nyt kunnossa, tai ainakin oikealla polulla ja muutamia pieniä viilauksia vailla.”

Joten mikä sitten eteen? Tuottaja toteaa myös, että Diablo III ei ole World of Warcraft, eikä Blizzard pysty tukemaan peliä yhtä aktiivisesti ja laajasti uuden sisällön myötä, joten ratkaisun täytyy löytyä muualta.

”Työskentelemme kovasti saadaksemme 1.0.4:n ulos ja yritämme pakata siihen niin paljon parannuksia ja muutoksia kuin voimme. Ja tietenkin myös työstämme 1.1:tä, joka sisältää PVP-areenat. ”

”Uskon, että nämä päivitykset tulevat antamaan ihmisille paljon tekemistä ja saavat heidät innostumaan, mutta eivät nekään ratkaise ongelmaa, eivät ainakaan sillä tasolla, mitä me itse odotamme endgamemme olevan. Meillä on ideoita progression suhteen, mutta rehellisesti sanoen se on valtava ominaisuus. Jos aiomme saada sen kohdalleen, se ei tule valmistumaan ennen kuin kauan 1.1:n jälkeen, joka itsekin on vielä vaiheessa.”

Apua on siis tulossa, mutta ei vielä hetkeen. Joten mikä sitten avuksi? Henkilökohtaisesti olen huomannut, että frisbeegolf on hauskaa.

Lähde: Eurogamer

Lue myös

Gears of War (Lautapeli)

Minun heinäkuuni kuluu outojen indiepelien parissa. Haluatko auttaa?

Ei ole helppoa olla Max Payne, kuten lyhytelokuvamme osoittaa

Dwarf Fortress – iloiset kääpiöt uppoavassa vuoristoluolassaan

Muropaketin uusimmat