Uusimmat

David Braben siirtyy sanoista tekoihin: Elite Dangerous

06.11.2012 11:00 Jukka O. Kauppinen

Nostalgiahöyryissä elävät muinaismuistot muistavat 80-luvulta – jos ylipäätään muistavat yhtikäs mitään – muutaman satunnaisen yksityiskohdan. Rambon. Sabrinan ja Samantha Foxin ensisijaiset avut. Ja me epäsosiaalisemmat tapaukset lensimme avaruudessa ja yritimme telakoitua. Emme toisiimme, vaan avaruusasemiin. Me pelasimme Eliteä.

Elite oli David Brabenin ja Ian Bellin vuonna 1984 luoma uskomaton peli, joka mursi pelaamisen rajoja. Braben ja Bell saattoivat jopa olla maailman ensimmäiset miljonääreiksi nousseet pelikehittäjät. Ei paskempi veto ensimmäiseltä peliltä, joka oli tehty opintojen lomassa.

Elite oli avoin avaruusseikkailu, jossa pelaajia pakotettu mihinkään tiettyyn muottiin. He saivat kiitää avaruudessa aluksellaan, käydä kauppaa, taistella piraatteja vastaan ja joskus ihan vähän ehkä poliisejakin. Elite oli yksi hiekkalaatikkopelien genren edelläkävijöistä ja valtaisa ilmiö, jonka aallot loiskuvat pelaajien varpaille yhä tänäänkin.

Elite sai myös kaksi jatko-osaa: Frontier: Elite II ja Frontier: First Encounters, jotka olivat sinänsä erinomaisia jatkoja esikoispelin legendalle, mutta voi hitto niitä bugeja. Frontiereista saatiin kuitenkin oivat kokonaisuudet perusteellisen pätsimisen jälkeen.

Lue lisää Elitestä: Eliten julkaisusta 25 vuotta

Intensiiviset taistelut piraattijoukkioita vastaan sotilaslaserien höyrytessä toivat aivan uudentyyppisen pelikokemuksen ja peli myös todisti, että kotitietokoneiden tehot riittävät kolmiulotteisen vektorigrafiikan tuottamiseen. Myöhemmissä pelin 16-bittisissä versioissa vektorialukset toteutettiin jo täytetyllä vektorigrafiikalla, tekstuurien siintäessä vielä hamassa tulevaisuudessa.

Pitkä intro mutta on syytä ollakin, kun puhutaan pelihistorian kenties tärkeimmästä ja suurimmasta yksittäisestä klassikosta. Sillä uutta Eliteä on odoteltu jo pitkään. Elite 4:n legenda on pitkä ja vähäfaktainen. Meikäkin kun piipahtu kylässä Frontier Developments -studiolla vuonna 2007, niin Braben kertoi pelin olevan koko ajan kehityksessä pienellä liekillä, mutta myös lentäneen roskiin jo useamman kerran. ”Emme kerro siitä mitään ennen kuin peli on tarpeeksi hyvällä mallilla”, Braben alleviivasi.

Nyt se sitten ilmeisesti on, paitsi ei Braben vieläkään pelistä oikeastaan mitään kerro. Mutta Kickstarter on avattu.

”Tähän saakka Eliteä on työstetty pienellä ryhmällä aina silloin tällöin, kun siihen on ollut aikaa muilta projekteilta. Olemme kuitenkin valmistelleet pelin perusteknologiaa ja designia, odotellen että aika on kypsä. Ja nyt se on.”

Braben kertoo, että Kickstarter-keräys on paitsi markkinointikonseptien ja ylipäätään pelaajakunnan mielenkiinnon tutkimista, myös peruuttamaton lähtölaukaus projektin aloittamiselle, jos potti tulee kasaan.

”1,25 miljoonalla punnalla saamme kasaan pelin perusversion, mutta toivon että pystymme jatkamaan pelin laajentamista tästäkin eteenpäin.”

Toteutuessaan Elite Dangerous ei ole mikään pienen harrastajaporukan indiepeli, vaan Frontier Developmentsin ammattimaisen kehittäjätiimin luomus.

Mutta… Kerros David meille vähän lisää siitä pelistäkin ja jo tekemästänne teknologiasta, eikä vain geneerisistä suunnitelmista. Minä olen kyllä myyty, mutta eivät nykypelaajat sinua tunne eikä tuolla presellä vielä välttämättä koko pottia kerätä. Updateja, kuvia, techiä pöytään!

Lisätietoja: Elite: Dangerous

Katso myös: BBC, Elite: Classic 1980s game to be ’kickstarted’ with sequel

Lisää aiheesta

Elite 4 yhä työn alla – sisältö aina vain salaisuus

Elite IV häämöttää taivaanrannassa

Eliten julkaisusta 25 vuotta

Wiikon wanha: Planetary Raiders – se ensimmäinen Elite Online…

Lue myös

Domen arvosteluviikko 44/2012: Assassin’s Creed III, Carrier Command, F1 2012,Medal of Honor Warfighter, NFS Most Wanted

Hitman tulee – lämmittele ilmaisella Blood Moneyllä

Need for Speed: Most Wanted tuntuu avoimen riemastuttavalta kaahailulta

Nelinpeli Podcast 016: Anus Madness

Muropaketin uusimmat