Doom 4 näyttää… Tältä?
Modernit räiskintäpelit tuppaavat olemaan aivan liian usein tylsänharmaita ja pimeitä, kuten Joystick Divisionin Alexander Beview meille muistuttaa. Pelaajatkin ovat mokoman huomanneet, kuten jonkun tuntemattoman neropatin tekemä kuvasarja Doom-pelien graafisesta historiasta muistuttaa.
Tätä perusongelmaahan on käsitelty Domessa aiemminkin:
Ubisoftin pelitaitelija Philippe Ringuette-Angrignon syynää Gamasutran artikkelissaan nykypelien grafiikoita eikä ole kovinkaan otettu. Ja syystäkin. Vaikka pelikonsolien tehot ovat parantuneet ja grafiikat komistuneet, pelien grafiikat ovat aina vain vähävärisempiä. Paletit kutistuvat ja rumistuvat. Yhä useampi peli on sitä samaa ruskeissa suttuisissa ympäristöissä kipittämistä.
Suurin syy tähän on… Grafiikkateknologian kehittyminen. Kehitys kun on edennyt niin pitkälle, että grafiikkaa voidaan toistaa hyvinkin pikkutarkasti ja näyttävästi, mutta samalla jälki on liian kliinistä. Pelaaja odottaa näkevänsä fotorealistisia maisemia, mutta erityisesti PC:n ja konsolien näytönohjainten kyvyt luonnonmukaisten valonlähteiden ja varjostusten toistamiseen ovat vielä puutteelliset. Niinpä peligrafiikka näyttääkin yhtäkkiä epätasapainoiselta ja epäluonnolliselta, elleivät pelintekijät tasapainota tilannetta väripalettejaan rukkaamalla.
Lue koko juttu: Liian hyvä grafiikka tekikin peleistä rumia
Ongelma vain korostuu sillä, että peliengineissä on tiemmä melko rumat ja tummat vakiopaletit, joita kaikki pelintekijät eivät halua/viitsi/jaksa muokata. Ja sitten mennään samoilla paleteilla pelistä toiseen.
Viimeisen puolentoista vuosikymmenen väritrendin voi kuitenkin tiivistää näin:
Doom 4 tehdään id Tech 5 -pelimoottorilla, kuten id:n toinenkin parhaillaan työn alla oleva peli, Rage.
Lähde: Doom 4, Screenshot As Speculated By Fans
Lisää aiheesta
Tämä hemmo tykkää Doomista, vähän liikaakin
id Tech 5 jatkossa vain Bethesdan peleihin
Doom 4 on mahtavampi kuin Rage
Lue myös
Nintendo 3DS – videoreportaasi 3DS-konsolin Euroopan julkistustapahtumasta