Uusimmat

EA väittää, ettei SimCityn verkkototeutusta tarkoitettu kopiosuojaukseksi

29.03.2013 13:00 Juho Anttila

Uuden SimCityn julkaisu on ollut ehkä alkuvuoden suurin pelifarssi. Itse pelihän osoittautui vallankin hyväksi, mutta ne verkko-ongelmat… Palvelinkapasiteetin katastrofaalinen loppuminen kesken aiheutti valtavia ongelmia ja tätä seuranneet ristiriitaiset puheet siitä, tarvitseeko SimCity oikeasti verkkoyhteyttä ollakseen pelattava, vain lisäsivät bensaa liekkeihin.

Viimeistään siinä vaiheessa, kun väitteiden mukaan verkkoyhteyden ehdottomasti vaativa peli saatiin pyörimään ilman verkkoa pikkumuutoksella, alkoivat syytökset siitä, että koko hässäkkä puskettiin peliin vain estämään laiton kopiointi. Nyt EA on kiistänyt nämä väitteet jyrkästi.

Firman pomoportaaseen kuuluva Frank Gibeau vakuuttaa, ettei kopiosuojauksesta puhuttu pelin kehityksen aikana kertaakaan. Huhut, joiden mukaan EA olisi painostanut pelin kehittäneen Maxisin ujuttamaan verkkopakon mukaan SimCityyn kopiosuojausmielessä ovat Gibeaun mukaan silkkaa roskaa.

Gibeaun mukaan tarkoitus oli alun perinkin rakentaa SimCityyn innovatiivinen verkkopalvelu ja siinä myös onnistuttiin. Gibeau myös jatkaa, ettei MMO-tyylistä peliä missään nimessä kehitetä kopiosuojaus mielessä. Kehittäjätiimi itse päätti, että peliin toteutetaan yhteistyöhön kannustavia verkkopeliominaisuuksia.

Uskokoon ken tahtoo, sillä Gibeaun näkemys pelin julkaisun aikaisesta ongelmasta ja niiden herättämästä kohusta on myös sangen erikoinen. Mies on nimittäin sitä mieltä, että kyse oli muutaman pelaajan kärsimistä ongelmista, joista muodostui median avustuksella itseään ruokkiva lumipalloilmiö. Ainakin itse olen elänyt siinä käsityksessä, että muutama harva kuvaa terminä paremmin ensimmäisinä pelin julkaisua seuraavina päivinä pelaamaan päässeiden pelaajien määrää.

Lähde: The Market for Computer and Video Games

Lisää aiheesta

Miksi Liberty City on rikollisten taivas? Se selvisi SimCity-simuloinnilla

SimCity ja offline-pelaaminen – uhka vai mahdollisuus?

Maxis myöntää viimein SimCityn tekoälyongelmat