Uusimmat

Ensimmäinen Warcraft-moninpelimatsi oli ainutkertaisen jännittävä

14.11.2012 16:41 Jukka O. Kauppinen

Patrick Wyatt teki historiaa kesäkuussa 1994. Amerikkalainen pelikehittäjä Blizzard oli askarrellut pitkään eri peliprojektiensa parissa, joista osa meni täysin prinkkalaan ja aiheutti yhtiölle vain tappioita ja mielialaa. Yksi niistä paremmin kulkevista projekteista oli jokin semmoinen Warcraft-niminen fantasiasota, jota teki pitkään yksi ainoa mies. Hyvin, hyvin niukoilla resursseilla, sillä Blizzard – tai siis Silicon & Synapse – oli köyhä firma.

Siliconilla kävi kuitenkin mahtisäkä ja yritysostin kautta studio sai vähän kehityspätäkkää, jota ohjattiin Warcraftin tekoon. Ja kymmenen kuukauden kehitysurakan jälkeen valoa oli näkyvissä. Pelimoottori oli muutakin kuin tekniikkademo ja kehittäjät pistivät kaiken likoon saadakseen raakileensa toimimaan niin hyvin, että sillä voitaisiin yrittää pelata moninpeliä.

”Tarvittavien muutosten jälkeen kasasin ohjelman, kopioin sen verkkolevylle ja Bob Fitch juoksi toimistoonsa peliin liittyäkseen. Tapahtui ihme ja koodimme toimi, joten aloitimme kaikkien aikojen ensimmäisen Warcraft-moninpelimatsin.”

”Pelatessamme olin enemmän innoissani kuin mitään aiempaa peliä ikinä pelatessani”, Wyatt muistelee tätä historiallista hetkeä.

Miten tähän hetkeen oltiin päästy? Mitä sitten tapahtui? Miten legendaarinen Warcraft: Orcs vs. Humans lopulta syntyi? Gamasutran upea historiikki sen kertoo!

Lue juttu: Gamasutra, The Making of Warcraft’s Multiplayer

Lue myös: The making of Warcraft part 1 ja The making of Warcraft part 2

Lisää aiheesta

Pelaajien keskeltä nousi uusi legenda: Leeroy, kaikkien Warcraft-pelaajien sankari

araslähtö: World of Warcraft: Mists of Pandaria 

Warcraft III: The Frozen Throne (pc)

Lue myös

A Game of Dwarves (PC)

Blizzard puolustautuu joukkokanteelta – ”täyttä soopaa”

Valve kehittää uutta pelimoottoria

Videogames.fi kokoaa suomalaista pelihistoriaa

Muropaketin uusimmat