Uusimmat

Epicin pojat näkivät seuraavan konsolisukupolven, eivätkä juuri vaikuttuneet

22.05.2012 14:00 Miikka Lehtonen

Kuten hitaammatkin jo tietänevät, Microsoft ja Sony valmistautuvat hiljalleen esittelemään jo vuosia työn alla olleet projektinsa. Kutsutaan niitä paremman puutteessa vaikka Xbox 720:ksi ja PlayStation 4:ksi, vaikka nimet varmasti muuttuvatkin. Millaisia ne ovat? Paljonko löytyy vääntöä? Me emme vielä tiedä, mutta Epic kuulemma tietää. Ja he ovat vähän huolissaan.

Epic Games on siitä kiitollisessa asemassa, että he ovat paitsi Microsoftin luottostudio, myös maailman suosituimman pelimoottorin, Unreal Enginen, kehittäjiä. Täten heillä on paitsi tilaisuus nähdä uudet konsolit ennen muuta maailmaa, myös mahdollisesti vaikuttaa niiden spekseihin. Kuuluisastihan esimerkiksi Xbox 360:n keskusmuistin määrä tuplaantui viime hetkillä Epicin toiveesta ja onneksi tuplaantuikin. Muuten HD-konsolilla olisi ollut aika ankeat ajat.

CliffyB ja muut Epic-miehet ovat siis nähneet next gen -konsolien speksit, eivätkä ne tehneet heihin vaikutusta. Cliffy aneleekin Microsoftia ja Sonya ottamaan huomioon sen, että vaikka heidän markkinoissaan pieni teknologinen askel ja parantuneet palvelut voivat riittää next gen -konsoleille, pelaajat ovat eri mieltä. Ja Epic myös.

”Meidän moottoritiimillämme on suunnaton vastuu yrittäessämme raahata pelialaa seuraavaan sukupolveen. On Epicin ja erityisesti Tim Sweeneyn harteilla saada Sony ja Microsoft tajuamaan, että puolivaloilla väläyttely ei riitä seuraavalle konsolisukupolvelle. Tarvitsemme jättiloikan. Tarvitsemme laitteet, jotka pystyvät melkein rendaamaan Avataria tosiajassa. Minä haluan sitä ja niin haluavat pelaajatkin, vaikka he eivät välttämättä sitä vielä tiedäkään.”

En nyt ihan real time Avatarista tiedä, mutta asiaahan Cliffy puhuu. Olisi helppo tuudittautua siihen, että seuraavan sukupolven konsolit ovat marginaalisesti tehokkaampia ja pystyvät suunnilleen nykyisen kaltaiseen jälkeen, mutta aidosti 1080p-resolla. Se onnistuisi PC-perspektiivistä antiikkisella raudalla, joka olisi tietenkin helppoa ja halpaa valmistaa. Niinpä konsoleita voisi todennäköisesti myydä alusta saakka voitolla. Mutta koko alan perspektiivistä se ei riitä.

PC-rauta on jo nyt valovuoden konsoleita edellä, joten uusitun raudan täytyy hypätä taas hieman PC:tä edelle. Se toki onnistuu PC-rautaa kevyemmälläkin kokoonpanolla, sillä konsoleillahan laitteistokokoonpanoja on vain yksi ja näin ajureista saadaan puristettua enemmän mehuja irti. Vaan mitä te olette mieltä? Kaipaatteko konsoleilta todellista valovuoden loikkaa vai riittäisikö pieni parannus?

Lähde: Wired

Lue myös

Diablo III (Mac, PC)

Elder Scrolls Online on täysin yksinpelattava MMO

The Witcher -kehittäjä: DRM ei yksinkertaisesti toimi

Wiikon wanha: Ridge Racer

Muropaketin uusimmat