Far Cry 3:n väkivalta saa oikeutuksen tarinasta
Väkivalta peleissä ei ole niitä helpoimpia aiheita käsitellä. Joidenkin mielestä se on kaiken pahan lähde, toisten mielestä aiheesta ei saisi puhua alkuunkaan. Nyt aiheesta juttelee varsin mielenkiintoisia tulevan Far Cry 3 -räiskinnän pääsuunnittelija Mark Thompson.
Pelien tarinoiden kehittyessä yhä laadukkaammiksi myös väkivalta ja se, miten tarina tappamiseen suhtautuu nousee merkittävämpään asemaan. Thompsonin mukaan väkivalta ja pelin taiteelliset ansiot eivät ole keskenään ristiriidassa. Avainasemaan nousee se, miten pelin tarina suhtautuu siihen, mitä pelaaja tekee.
Yksi suurimmista virheistä, minkä pelintekijät voivat tehdä, on pelaajan toimien sivuuttaminen tarinassa. Jos sankari tappaa tuhansittain ihmisiä, mutta tarina ei ota tähän mitään kantaa, syö se uskottavuutta kokemukselta. Pelitapahtumat ja pelin tarina eivät voi olla toisistaan erillisiä asioita.
Far Cry 3 lähestyy tätä problematiikkaa haastavalta suunnalta. Pelin sankari on tavallinen ihminen, joka joutuu tappamaan ensimmäistä kertaa elämässään, ensin pelastaakseen itsensä ja sitten suojellakseen läheisiään. Thompsonin mukaan kyse ei ole moralisoinnista tai tuomitsemisesta, vaan näiden tapahtumien noteeraamisesta ja käsittelemisestä.
Thompsonin esittämissä pointeissa on hyvä ajatus, mutta samalla on toki hyvä muistaa, ettei kaikilla peleillä ole samanlaisia tavoitteita. Jotkut ovat tarkoituksella silkkaa aivotonta viihdettä, toiset käyttävät väkivaltaa jopa parodisena tehokeinona. Väkivaltaa voidaan käsitellä peleissä monilla tavoin. Tärkeintä lienee se, että pelillinen sisältö ei ole ristiriidassa pelin tarinan ja sen sävyn kanssa.
Lähde: Eurogamerin uutinen aiheesta
Lisää aiheesta
Far Cry 3 myöhästyy kahdella kuukaudella
E3Dome: Far Cry 3:ssa co-op, PS3-sisältöjä
Mieletön paketti Far Cry 3:sta