Firaxiksen XCOM kuulostaa aina vain paremmalta
Meillä X-Com-faneilla ei ole viime vuosina ollut helppoa, sillä tunteiden vuoristorata vie vahvasti mukanaan. Ensin kuulimme, että saamme uuden X-Comin. Jee! Mutta se ei ole Firaxiksen peli. Boo! Sen sijaan se ON Bioshock 2 -tiimin peli. Jee! Mutta se on 3rd person shooter. Boo! Ja sitten Firaxis kehitti omaa strategiapeliään! Jee! Ja nyt vuoristorata vain vie ylöspäin… koskakohan se pudotus alkaa?
Ei ainakaan vielä, sillä Firaxiksen peli kuulostaa jatkuvasti hyvältä ja fiksusti tehdyltä. Pelin kehittäjä istahti juttelemaan Rock, Paper, Shotgun -pelisaitin toimittajien kanssa ja kertoili pelinsä hienoista yksityiskohdista, kuten siitä, miten tiimi yrittää saada pelaajan välittämään sotilaistaan ja näiden kohtalosta.
”Voit mennä pelin sisäille muistomerkille, jossa näet kaikki taistelussa kaatuneet sotilaasi. Näet, miten monta tappoa heillä oli, miten monelle tehtävälle he osallistuivat ja missä he kaatuivat. Se on mielestäni aika siistiä. Kun menet muistomerkille, se on eräänlainen UI-ruutu, jossa kamera kuvaa baaria. Ja kun tyyppejäsi kuolee enemmän ja enemmän, seinälle ilmestyy enemmän ja enemmän valokuvia ja shottilaseja.”
Eivätkä ne hyvät ideat siihen lopu, sillä pelin tuottaja juttelee pelistään ja sen ominaisuuksista laajalti ja suunnilleen kaikki miehen sanoma kuulostaa hyvältä. Monipuoliset kustomointioptiot, mahdollisuus sammuttaa kill camin kaltaiset uudistukset, armoton vaikeustaso, laaja vihollisvalikoima, tarve käyttää oikeasti taktiikoita ja strategiaa… Jos emme kohta kuule, että pelin hintana on yksi munuainen, tai että sen tuottajina ovat Stalin, Hitler ja Pol Pot, tässähän voisi hiljalleen hypettyä.
Lue koko juttu Rock, Paper, Shotgunista
Lisää aiheesta
Firaxis vääntää XCOM-strategiapeliä
Sid Meier: XCOM-strategiapeli tulee vetoamaan kaikenlaisiin pelaajiin
Lue myös
Pelilegenda muistelee: miksi vuosi 1991 oli niin tärkeä pelivuosi