Uusimmat

Haluatko Psychonauts 2:n? Niin Tim Schaferkin — mutta pelifimat eivät

07.02.2012 15:00 Miikka Lehtonen

Jos en olisi palvonut maata Tim Schaferin jalkojen alla jo miehen Lucasarts-seikkailupelien ansiosta, viimeistään erinomainen Psychonauts olisi ollut tarpeeksi hyvä syy. Niinpä toivonkin monien muiden tavoin, että peli saisi vihdoin jatko-osansa. Hyvät uutiset? Tim Schafer haluaa sitä myös. Huonot? Pelifirmat eivät.

Tim Schafer istahti Digital Spy -pelisaitin toimittajien haasteltavaksi ja puheli Psychonauts 2:n mahdollisuudesta.

”Ihmiset kyselevät minulta ihan päivittäin Twitterin kautta Psychonauts 2:sta. Ja haluaisin niin kovasti tehdä sen. Olen jopa yrittänyt myydä ajatusta pelikustantajille, mutta toistaiseksi kukaan ei ole tarttunut syöttiin. Näiden fanien voi olla vaikea tajuta, miten pelibisnes toimii ja hahmottaa kehittäjän ja julkaisijan välistä eroa”, Schafer pohti.

Mies siis itse haluaisi tehdä sen, mutta kustantajia ei kiinnosta. Eikä sinänsä ihme, sillä vaikka Psychonauts on rakastettu ja palvottu kulttiklassikko, se ei varsinaisesti räjäyttänyt aikanaan pankkia. Suuri osa syystä lepäsi julkaisijan niskoilla, sillä muistan pelin markkinoinnin olleen aika vähäistä ja muutenkin pelin sisällön huomioiden hieman vääränlaista. Mutta ei auta: miljoonat eivät kasva puussa.

”Tekisin Psychonauts 2:n niin mielelläni, mutta ensin pitää saada joku antamaan minulle pari miljoonaa. Ei sen kummempaa.”

Schafer ei ole tilanteesta ihan riekaleina, sillä hän näkee synkkien pilvien keskellä myös kultaisen tilaisuuden: kun ei katso koko ajan taaksepäin, voi löytää edestään jotain uutta ja ihmeellistä.

”Jos olisin tehnyt aiemmin jatko-osia vanhoille peleilleni, se olisi käytännössä estänyt minua tekemästä uudempia pelejäni. Jos olisin vaikka tehnyt Full Throttle -jatko-osan, emme olisi ikinä nähneet Grim Fandangoa, ja niin edelleen.”

Joten turha toivo? No, ehkei sittenkään. Double Fine on viimeisen vuoden aikana kasvanut ja saanut reilusti kokemusta siipiensä alle. Firmalla on nykyään useampia kehitystiimejä ja homma rullaa eteenpäin omalla painollaan, joten Schaferillakin on enemmän aikaa kikkailla lempiprojektiensa parissa. Niinpä mies sanookin kryptisesti vain ”ehkä”.

Lähde: Digital Spy

Lue myös

Blizzard avasi oman valuuttansa

Mass Effect 3 -ensikosketus – galaksit eivät räjähdä

Soulcalibur V (PS3, Xbox 360)

The Darkness II – synkkää demoniväkivaltaa