Uusimmat

Hardcore-räiskintäpeli Takedown keräsi sittenkin Kickstarter-rahansa

02.04.2012 11:43 Miikka Lehtonen

Kickstarter-ilmiö ei osoita vieläkään hiipumisen merkkejä, sillä peliprojekti toisensa jälkeen hilaa rahansa kasaan ja lähtee toteutukseen. Joskus homma onnistuu helpommin, toisinaan taas hankalammin. Ja harvoin yhtä hankalasti kuin Takedownilla, joka on monella tavalla oppikirjaesimerkki siitä, miten Kickstarter-projektia ei pitäisi toteuttaa.

Vastoin kaikkia odotuksia Serellan LLC:n kiinnostavan oloinen Takedown keräsi kuin keräsikin tavoitteenaan olleet 200 000 taalaa ja lähtee näin eteenpäin kohti alfa-versiota, jolla pelin pääsuunnittelijan mukaan kerätään paikallisilta rahoittajilta ne itse peliin tarvittavat rahat. Rahoitus näytti pitkään epävarmalta, sillä vielä viikonlopun alkupuolella rahaa puuttui kymmeniä tuhansia taaloja. Lopulta Notchin, TotalBiscuitin ja muiden pelijulkkisten tweetit toivat pelille huomiota ja rahat saatiin kasaan vain pari tuntia ennen deadlineä.

Ymmärrettävästi pelin kehitystiimi juhli asiaa ja tuuletti täysillä erilaisissa sosiaalisissa medioissa, ja miksipä ei? Rahat tulivat kasaan ja samalla todistettiin, että Rainbow Six -henkiselle HC-räiskinnälle on vielä tilausta. Vaikka itsekin sijoitin peliin eurojani, olen yllättynyt, suorastaan hämmästynyt, että Takedown keräsi rahansa, sillä projekti meni hieman reisille alusta saakka.

Ensimmäinen ongelma oli se, että projekti lanseerattiin aivan keskeneräisenä. Pelin nimi oli useita viikkoja ”Crowdsourced hardcore tactical shooter” eikä siitä ollut kertoa kuin yleisiä vaikutteita ja tavoitteita. Kuulemma projektiin oli tulossa paljon kokeneita kehittäjiä, mutta rahoituksen ollessa epävarma he eivät halunneet nimiään julkisuuteen, jotta suhteet nykyisiin työnantajiin eivät menisi pilalle. Ja lisäksi 200 000 taalalla ei myöskään tosiaan saada aikaan valmista peliä, vaan ainoastaan se rahoitusdemo.

Niinpä käytännössä pelaajia pyydettiin sijoittamaan rahaa projektiin miltei kirjaimellisesti sokkona. Toki Kickstarter-projekteihin liittyy aina epävarmuutta, mutta nettipuheiden perusteella moni jäi pelistä vakuuttumisen sijaan raapimaan hämmentyneenä päätään ja ihmettelemään, mihin tässä nyt oikein oltiin sijoittamassa.

Kehitystiimin kunniaksi on sanottava, että he tajusivat itsekin ongelmansa ja ryhtyivät projektin edetessä puskemaan esiin vakuuttavia trailereita ja esittelyvideoita, jotka auttoivatkin peliä saamaan näkyvyyttä. Samalla kuitenkin monelta projektin fanilta meni kuppi totaalisen nurin.

Sunnuntai-iltana deadlinen lähestyessä projektin tukijat kiersivät Kickstarter-projektista toiseen spämmäten linkkejä Takedowniin ja kinuten muiden pelien tukijoilta rahaa. ”Jos kaikki vain lahjoittaisivat satasen niin tämä projekti onnistuisi!”, oli yleinen teema. Jälleen kehitystiimin kunniaksi pelin pääsuunnittelija vietti sitten itse oman sunnuntai-iltansa kierrellen samaisissa projekteissa pyydellen anteeksi ääliöfaniensa touhuja.

Itse veikkaan silti, että pahin myrsky on vasta edessä. Kehitystiimi teki alusta saakka selväksi, että 200 000 ei ole koko pelin budjetti. Sillä ei saada tosiaan aikaan kuin se alfa-versio. Projektiin panostaneet saavat kyllä lopullisen pelin kun, tai oikeammin jos, se tulee joskus valmiiksi. Sitten joskus reilun vuoden kuluttua. He eivät siis tehneet mitään väärää ja jokainen sivun lukenut tiesi, mihin rahansa pisti. Mutta moniko luki? Veikkaan, että kuukausien kuluttua nämä samaiset spämmiääliöt itkevät kurkku suorana rahojaan takaisin kun heidän odottamansa Modern Warfare 5 ei paukahdakaan postiluukusta sisään jouluksi.

Jäämme seuraamaan mielenkiinnolla projektin edistymistä ja toivotamme onnea Serellanin väelle.

Lisätietoja: Kickstarter

Lue myös

Molydeux-pelijamit päättyivät, pelaa toki tuloksia

Jos lohikäärme ja lentokone tappelisivat, kumpi voittaisi?

Osallistu Ghost Recon Onlinen betaan