IGDA suunnittelee vertaistukiryhmiä kiusatuille pelikehittäjille
Internet yhdistää ihmisiä ainutlaatuisella tavalla. Pelimaailman osalta tämä tarkoittaa sitä, että kehittäjille on annettu työkalut, joiden avulla nämä voivat olla suorassa yhteydessä pelaajiin. Harmimpi juttu, että ainakin äänekäs vähemmistö nettiin kirjoittavista tuntuu olevan käytökseltään raivotautisen paviaanin tasolla.
Jokin aika sitten saimme kuulla, kuinka pelaajakansa reagoi Call of Duty: Black Ops 2 -pelin asetasapainon muutoksiin. Jo vain, käsittämättömillä raivonpurkauksilla, uhaten jopa raiskata ja tappaa (ei välttämättä tässä järjestyksessä) aktiivisesti pelaajien kanssa kommunikoineen kehittäjän perheineen.
BioWarelle pelejä käsikirjoittanut Jennifer Hepler puolestaan sai nettikansan vihan päällensä spekuloituaan, että peleissä voisi olla myös mahdollisuus ohittaa toimintakohtauksia, jos tykkää seurata enemmän tarinaa. Hepler ilmoitti muuten hiljattain siirtyvänsä pelikirjoittajan pestistä muihin haasteisiin, päätös, johon nettikansan suhtautumisella lienee oma vaikutuksensa.
Nettitrollien riehumista ei kannata tietenkään ottaa itseensä, mutta kun törkyä tunkee ruudulle tonnikaupalla ja kohteeksi valikoituu myös omia perheenjäseniä, ei ”wax on, wax off”-lähestymistapa aina ole niin helppoa. Tähän kaatui myös Fez-kehittäjä Phil Fish, joka ilmoitti hiljattain jättävänsä koko pelialan nettivihan vuoksi.
Pelikehittäjien oma järjestö IGDA suunnittelee nyt perustavansa vertaistukiryhmiä nettihäirintää kokeville pelikehittäjille. Ilmiö kun on viime aikoina yleistynyt pahasti. Kuten monen muunkin asian kohdalla, vertaistuki voi auttaa asettamaan ikäviä ilmiöitä oikeaan perspektiiviin ja löytämään keinoja käsitellä törkypalautetta ilman, että joutuu turvautumaan
IGDA-pomo Kate Edwards muistuttaa, että älytön nettiviha on omiaan hiljentämään luovia pelikehittäjiä. Lievimmilläänkin äänekkään vähemmistön riehuminen saattaa saada kehittäjätä välttelemään normista poikkeavia kehitysratkaisuja, pahimmillaan vähän herkemmät tekijät lopettavat hommat kokonaan. Molemmissa tapauksissa lopputuloksena on entistä köyhempi peliala, joka tuottaa yhä geneerisempiä, riskejä kaihtavia pelikokemuksia.
Lähde: Joystiq
Lisää aiheesta
CoD:n asetasapainoa muutettiin – kehittäjä sai tappouhkauksia