Uusimmat

Insomniac tykkää Xbox Onesta yksinoikeuden verran

17.06.2013 14:00 Miikka Lehtonen

Kun pitkään PlayStation-yksinoikeuksia kehittänyt Insomniac esiintyi Microsoftin E3-lehdistötilaisuudessa Sunset Overdrive -pelinsä kanssa, moni yllättyi. Mitä tapahtui? Miksi Insomniac hyppäsi Microsoftin kelkkaan?

Insomniac-pomo Ted Price selitti firman saitilla seuraajilleen ja faneilleen, miksi firma teki kuin teki. Ensinhän Insomniac kehitti vuosia yksinoikeudella PlayStationeille, sitten se julkaisi vaisun Fusensa sekä Xbox 360:lle että PlayStation 3:lle ja nyt mennään yksinoikeudella toiseen suuntaan. Ja syy on viimeisen viikon nettimesoamiset huomioiden hieman erikoinen: Xbox One kiehtoi tiimiä siinä määrin, että he hyppäsivät kelkkaan.

”Jotkut pitkän linjan faneistamme saattoivat yllättyä kun ryhdyimme yhteistyöhön Microsoftin kanssa kehittääksemme Sunset Overdriveä yksinoikeudella Xbox Onelle. Kun alunperin ryhdyimme keskustelemaan Microsoftin kanssa, suhtauduimme penseästi yksinoikeusdiiliin lähtemisestä. Mutta kun Microsoftin tiimi esitteli meille Xbox Onen mahdollisuuksia ja sen takana olevia filosofioita, tajusimme Sunset Overdriven olevan täydellinen pari laitteelle. Xbox One ja Xbox Live tukevat meidän tavoitettamme saada aikaan kahden suunnan dialogia yhteisömme kanssa. Se antaa meille myös mahdollisuuden nopeampiin kehityssykleihin, joten voimme päivittää peliä tiheämmin uusilla aseilla, hahmoilla, tarinoilla ja jopa sosiaalista kommentaaria jakavilla meemeillä.”

Insomniac ei ole suinkaan yksin mielipiteensä kanssa, sillä E3:n jälkimainingeissa useampikin kehitystiimi ilmoitti olevansa todella innoissaan Xbox Onen mahdollisuuksista. Esimerkiksi Titanfallia kehittävä Respawn Entertainment totesi suoraan, että Xbox Onen verkko-ominaisuudet tulevat olemaan omissa korkeuksissaan, eikä edes myöhemmin ilmestyvä PC-versio pysty tarjoamaan niitä kaikkia, koska tarvittavaa infrastruktuuria ei ole olemassakaan.

Pricen kommentin rivien välistä voi myös lukea, että Microsoft on ehkä järkeistänyt hieman aiemmin antiikkisia päivityskäytäntöjään. Syytä olisi, sillä 40 000 taalan hintaiset päivitykset, pitkät hyväksymissyklit ja muut perseilyt ajoivat lukuisat pelikehittäjät hulluuden partaalle. Hyvä, jos edes tältä osin Redmondissa ollaan tultu järkiinsä.

Lähde: GameInformer

Lisää aiheesta

Insomniac ei ole enää pelkkä PlayStation-kehittäjä 

E3Dome: Sonyn luottokehittäjä loikkasi Microsoftin leiriin: Sunset Overdrive