Uusimmat

Introversionin pojat puhuvat Prison Architectistä, rahoituksesta ja Greenlightista

12.10.2012 17:30 Miikka Lehtonen

Prison Architect on todella veikeä peli. Otetaan Dwarf Fortress, siirretään se vankilamaailmaan ja pistetään peli käsittelemään yllättävänkin kipeitä aiheita. Heiteteään kylkeen uudenlainen rahoitusmalli, joka on käytännössä pelastanut pienen brittitiimin ja kyllähän sitä puhuttavaa riittää.

Ja niin Introversionin pojat puhuvatkin. Legendaarisen hyvin arvostelluista mutta huonosti myyneistä strategiaoutouksistaan tunnettu tiimi kehittää parhaillaan Prison Architectiä heille aivan uudenlaisella rahoitusmallilla. Tiimi kun myy peliään jo nyt, vaikka se on vasta alfa-vaiheessa. 30 rahalla pääsee mukaan antamaan palautetta jo nyt, korkeammilla summilla taas saa vaikka oman naamansa vankilan johtajaksi.

Käytännössähän rahoitusmalli on tietenkin tuttu Kickstarterista ja loputtomista sitä hyödyntävistä projekteista. Introversion ei kuitenkaan hyödynnä valmista palvelua, vaan kehitti rinnalle oman systeeminsä. Haittana on ehkä pienempi näkyvyys, etuna välistä rahaa taskuunsa kiskovan välikäden puuttuminen. Ja rahaa on myös tullut: yli 100 000 puntaa pienelle ja oudolle pelille.

Introversionin pojat ovatkin tulleet siihen johtopäätökseen, että tässä on heidän tulevaisuutensa. He rahoittavat jatkossa kaikki pelinsä suoraan pelaajien ja niin kutsuttujen enkelisijoittajien avulla, tehden saman tien yhteistyötä sen porukan kanssa, jota varten ja jonka takia niitä pelejä lopulta tehdään: niiden pelaajien.

Entäs sitten Greenlight? Sehän voisi myös sopia hyvin tällaiselle indiehelmelle, joka on jo nyt kerännyt taakseen paljon kiinnostusta ja vankkaa tukea. Introversionin Mark Morris kertoi haastattelussa, että vaihtoehtoa on pohdittu, mutta sitä ei välttämättä käytetä.

”Greenlight on yhä aivan sikiövaiheessaan ja tulee varmasti vielä kehittymään. Ehkä olisi fiksua käyttää Greenlightia ja sitä kautta hankkia alkuvaiheessa Steam-yhteisö pelin tueksi ja tehdä siitä näin parempi. Tai, koska meillä on vahvat ja hyvät suhteet Valveen, he ottaisivat meidät mukaan Steamiin ilman Greenlightiakin ja voisimme näin rakentaa yhteisöämme eri tavalla.”

Mutta yhteisöä joka tapauksessa rakennetaan. Siitä voi lukea lisää alkuperäisestä haastattelusta, samoin kuin pelin vaikutteista ja siitä, miten söpöillä grafiikoilla voidaan käsitellä yllättävän karuja ja makaabereja asioita kuin huomaamatta. Hyvää settiä, kannattaa lukaista.

Ja Prison Architectistä kuullaan vielä Domessa lisää. Testikappale on hallussa ja innokkaassa pelaamisessa.

Lähde: Beefjack

Lisää aiheesta

”Vankilamaailman Dwarf Fortress” ehti alfa-asteelle

Lue myös

The Walking Dead Episode 4: Around Every Corner (Mac, PC, PS3, Xbox 360)

Call of Juarez Gunslinger -ensikosketus – villi länsi räiskyvässä paketissa

Microsoft-pisteet säilyvät ainoana Xbox-valuuttana

Euroopan viivästetyt pelijulkaisut ovat perseestä