Uusimmat

John Carmack: unohtakaa haaveet pelien Linux-versioista

06.02.2013 16:00 Miikka Lehtonen

Linux on taas kova puheenaihe pelimaailmassa. Linux-käyttäjät ovat jo vuosien ajan peräänkuuluttaneet lisää pelitukea käyttöjärjestelmälleen, mutta hiljaista on ollut. Steamin Linux-versio antaa toivoa paremmasta huomisesta, mutta John Carmack tylyttää: unohtakaa haaveet pelien Linux-versioista.

Jos joku niin John Carmack ymmärtää, miten erilaiset alustat soveltuvat mihinkin. Lukuisia pelihistorian legendaarisimmista peleistä ja pelimoottoreista koodannut Carmack puuhailee vapaa-aikanaan rakettien kanssa ja rakentelee 3D-laseja. Mies on nero ja ymmärtää peleistä enemmän kuin monet muut. Linuxiakin hän käyttää, mutta vähän erikoisemmalla tavalla.

”Toivon Linuxille kaikkea parasta, mutta karu todellisuus on, että se ei oikein meinaa yltää edes minun kymmenen kärkiprioriteettini joukkoon. Käytän Linuxia Armadillo Aerospacen lentotietokoneissa, mutta en mihinkään säännölliseen työpöytätarkoitukseen.”

Linux kiinnostaisi kyllä Carmackia teknisessä mielessä, mutta hän ei usko, että talous tukee hänen kiinnostustaan ja tyrmää ajatuksen siitä, että pelikehittäjät ryhtyisivät julkaisemaan Linux-käännöksiä peleistään.

”Minua houkuttaisi kyllä kääntää pelejä Linuxille teknisistä syistä. Haluaisin käyttää taas Valgrindia ja Nvidia on kertonut minulle että jotkut minua kiinnostavista näytönohjainten kokeellisista ominaisuuksista olisi helpompi testata Linuxilla. Ja olisi taas kivaa tehdä työtä Linuxin open source -OpenGL-ajurien kanssa, jos vain olisi aikaa.

Mutta en usko, että kukaan voi perustella bisnesmielessä Linuxin virallista tukemista mainstream-peleistä puhuttaessa.”

Mutta entäs jos joku muu tekisi käännöksen suurten pelifirmojen puolesta? No, taaloja tiskiin.

”Jos joku kovasti uskoo, että Linux-käännökset voidaan perustella taloudellisesti, he voivat tehdä tarjouksen jollekin pelijulkaisijalle. He haluavat takuumaksun lisäksi, että joku hoitaa käännöstyön ja sen tukemisen. Kukaan ei todennäköisesti kuitenkaan saa edes sähköpostiinsa vastausta, jos he eivät lupaa julkaisijalle kuusinumeroista maksua. Näin Aspyr tekee Mac-versioista puhuttaessa ja Loki-teki Linux-versioilleen.”

Onko toivo Linux-peleistä siis historiaa? Ei toki. Carmack uskoo, että yksittäisten käännösten sijaan entistä enemmän huomiota pitäisi ohjata emulaatioon, joka voisi hänen mielestään toimia vielä paljon nykyistä paremmin.

”Parhaita koodauskäytäntöjä noudattaen kehittäjät voisivat saada peleistään Linux-versiot vain vähän suuremmalla lisävaivalla kuin Windows XP:tä tukiessaan. Jos tätä ideaa levitetään tarpeeksi tehokkaasti ja Steam toimii maksualustana, tämä on uskottava tie eteenpäin.”

Lähde: Reddit

Lisää aiheesta

Steamin Linux-beta julkaistiin 

Muropaketin uusimmat