Kickstarter-huuman aloittanut kolmen miljoonan dollarin seikkailupeli on täällä – ja arvostelussa
Miikka Lehtonen antoi kaksi vuotta sitten rahansa Double Fine –studion haaveilemalle seikkailupelille. Double Fine Adventure –projektista syntyi seikkailupeli Broken Age – ja nyt se on täällä. Mitä syntyi pelaajien 3,3 miljoonalla taalalla?
Broken Age on tarina kahdesta nuorukaisesta. Tai oikeammin kaksi tarinaa kahdesta nuorukaisesta. Pääosissa nähdään Vella ja Shay, kaksi ajan ja etäisyyden erottamaa sielua, jotka molemmat haluavat irti omasta arjestaan.
Shayn tapauksessa arki todellakin on niin arkista kuin olla voi, vaikka hän sattuukin olemaan avaruusaluksen kapteeni. Kapteeni on tosin ehkä vähän vahva termi mystiselle alukselle, jota äidiksi ja isäksi nimetyt tekoälyt ohjaavat ykköstavoitteenaan suojella Shayta kaikilta mahdollisilta vaaroilta. Ei siinä pehmolelujen täyttämä avaruusalus paljon kiinnosta, kun nuori mies haluaisi vauhtia ja vaarallisia tilanteita.
Vellalla näitä taas riittää yllin kyllin. Hän kun tulee alkukantaisemmasta tilanteesta. Maailmasta, joka oli aiemmin sodan runtelema. Sodat loppuivat, kun jättimäinen lonkerohirviö ilmestyi paikalle turvaamaan rauhaa vain yhdellä ehdolla. Kerran vuodessa hän saa täyttää kitansa alueen täysi-ikäisiksi tulleista tytöistä. Ja se seremonian päivä olisi tänään. Paitsi että ehkä juuri täysi-iän saavuttanut Vella ei haluakaan kuolla tyhmän perinteen nimissä, vaan voisi ehkä itse hieman tasata tilejä.
Ja siitä se seikkailu sitten lähtee liikkeelle. Tai oikeammin ne seikkailut, sillä Shay ja Vella kulkevat aivan omia polkujaan.
Lue koko arvostelu: Broken Age (Mac, PC)
Lisää aiheesta
Domen toimituksen valinnat 2012, osa 2: mielenkiintoisin, pettymys, paras pahis…