Uusimmat

Kiinasta tulossa pelien supermaa – teollisuus hurjassa kasvussa

31.12.2013 11:00 Juho Anttila

Vuosi 2013 on lopussa. Peliteollisuudelle kulunut vuosi ei ollut järin helppo siitä huolimatta, että loppuvuodesta nähtiin odotettu uusi konsolisukupolvi. Kaikkialla ei kuitenkaan ollut vaikeaa, sillä Kiinassa pelaaminen oli kuluneen vuoden aikana todella vahvassa nousussa.

Kiinan peliteollisuuden liikevaihto kasvoi vuoden 2013 aikana kokonaista 38 prosenttia. Mistään pienistä summista ei ole kyse suoraan rahanakaan laskettuna, sillä Kiinan peliteollisuuden kokonaisliikevaihdoksi tuli 13 miljardia dollaria.

Valtaosa tuloksesta, 8,7 miljardia dollaria, tehtiin perinteisillä PC-peleillä. Selainpelit kellottivat 2 miljardin dollarin tuloksen, kun taas mobiilipelejä pelattiin 1,8 miljardilla dollarilla. Sosiaalisten pelien tulos sen sijaan jäi alle miljardiin. Myös konsolipelejä ostettiin 15 miljoonalla dollarilla, mikä on sekin ihan hyvä tulos ottaen huomioon sen, että konsolipelit ovat yhä Kiinassa kiellettyjä.

Kiinalaiset pelit haukkasivat kokonaispotista 7,8 miljardin dollarin siivun. Paikallinen markkina on yhä haastava ulkomaisille tekijöille monimutkaisten sääntöjen ja rajoitusten vuoksi. Esimerkiksi verkkopelejä saa tarjota kiinalaisille pelaajille ainoastaan yhteistyössä paikallisten palveluntarjoajien kanssa.

Haasteista huolimatta Kiinan merkitys peliteollisuuden silmissä kasvaa jatkuvasti, etenkin, kun konsolipelikiellon huhutaan vihdoin päättyvän vuoden 2014 aikana. Onkin todennäköistä, että länsimaalaisia yrittäjiä nähdään Kiinan pelimarkkinoilla jatkossa yhä enemmän. Kiina siintää muuten myös ainakin yhden suomalaisen pelifirman näköpiirissä. Joensuulainen Tripworks nimittäin kehittää jo nyt opetuspelejä Kiinan markkinoille.

Lähde: Gamasutra

Lisää aiheesta

13-vuotinen pelikonsolikielto päättymässä?

Huhupartio: Kiina harkitsee konsolikiellosta luopumista

Muun maailman odottaessa PS4:sta Kiina voi saada kohta PS3:n