Uusimmat

Legendaarinen ADOM päivittyi taas

19.08.2013 12:00 Miikka Lehtonen

Thomas Biskupin ADOM on ollut ilmestymisestään asti se meikäläisen suosikki-roguelike. Kehitys taukosi vuosikausiksi, kunnes Biskup keräsi crowdfundingilla rahat uutta kehitystä varten. Ja sitähän tapahtuu: tuore versio ilmestyi taas.

Roguelike-pelejä mahtuu maailmaan ihan riittämiin, mutta ADOMissa on aina ollut jotain maagista. Se saavutti mielestäni täydellisen tasapainon pelattavuuden ja roguelike-syvyyden välimaastossa ja sitähän pelattiin. Kotona, töissä, jopa intissä: ensimmäinen ohjelma, joka Tykistöprikaatin AUK:n toimistokoneeseen asennettiin, oli ADOM. Älkää kertoko kenellekään!

Niinpä olin toki innoissani, kun Thomas Biskup pitkän tauon jälkeen ilmoitti jatkavansa ADOM-kehitystä Indiegogo-kampanjan avulla. Rahaa tuli vajaat sata tonnia ja sen kanssa on saatu aikaan paljon. Peliin on lisätty esimerkiksi tuki TinEye-grafiikkamoottorille, jos haluaa pelailla ADOMiaan vähän näyttävämpänä versiona.

ADOM 1.2.0 ei ole vielä valmis koko kansa pelattavaksi, vaan Biskup työstää projektia yhdessä Indiegogo-tukijoidensa kanssa. Juuri nämä tukijat saivat viikonloppuna pelattavakseen tuoreen prerelease 15 -version. Versiosta löytyi kuitenkin ikävä bugi, joka korjattiin pikavauhtia ja täten prerelease 16 on nyt se tuorein ADOM-buildi. Changelog ei ole hirveän pitkä, mutta kehitys kehittyy: graafinen ADOM on kevyempi kuin ennen, innokkaat adomistit voivat löytää pelistä uuden easter eggin ja niin edelleen.

Biskup kertoo päivityksen yhteydessä naputtamassaan blogipostauksessa, että ADOM Lite RPG, eli ADOMin kynä ja paperi -versio, ilmestyy jouluksi. Myöhässä, mutta kuitenkin.

Lisätietoja: ADOM