Uusimmat

Lords of Midnight haki innoitusta Tolkienin Keski-Maasta

18.04.2013 10:00 Jukka O. Kauppinen

Mitä yhteistä on fantasiakirjailija J.R.R. Tolkienilla ja pelisuunnittelija Mike Singletonilla? No, ainakin molemmat ovat jo edesmenneitä. Mutta… Molemmat tykkäsivät myös Keski-Maasta.

Innovaatiota Tolkienilta löytyy sieltä sun täältä. Historian hämärästä, 8-bittisten koneiden pelien taivaasta löytyy kaksi historian parhaimpiin kuuluvaa nimeä, jotka eivät suoranaisesti tapahdu Tolkienin maailmassa, mutta ovat paljosta hänelle velkaa: Lords of Midnight ja Doomdark’s Revenge.

Mike Singletonin tarun aloituspisteet. Lords of Midnightista hän aloitti, Doomdark’s Revengellä jatkoi, tekaisi muutaman vähemmälle huomiolle jääneen peli, War In Middle Earthin suunnitteli ja Midwinter I/II:n teki.

Singletonin seikkailut olivat mullistavia hetkiä aikojen alkuhämärissä. Uskomatonta 3D-grafiikkaa, mieletön pelattavuus ja imu. Lisäksi ne esittivät ensimmäistä kertaa maailmalle ns. ’landscaping’-tekniikan, joka näytti pelaajalle maailman hänen pelihahmonsa silmin. Tätä nimenomaista tekniikkaahan Singleton sittemmin käytti myös Midwintereissään.

LoMissa Doomdark on hyökännyt Midnightin maahan, ja tehtäväsi on pysäyttää pimeyden armeijoiden hyökyaalto, lyödä ne takaisin ja lopulta tuhota itse Doomdark, tai hänen voimiensa perusta Ice Crown. Tehtävä ei ollut helppo, mutta suhteellisen selkeä, jahka keksi mistä on kyse. Doomdark’s Revenge puolestaan todisti jatko-osien oikeutuksen – Revenge heitti sekaan raskaamman luokan juonen ja tavoitteet. Sodan pystyi voittamaan usealla tavalla, joiden tulokset vaihtelivat pikkuruisesta voitosta lopulliseen voittoon.

Lue koko artikkeli: Tolkien innoitti Mike Singletonia – Lords of Midnight on kuin sota Keski-Maasta

Lisää aiheesta

Edesmenneen pelilegendan klassikko Lords of Midnight julkaistaan uudelleen

Wiikon wanha: Lords of Midnight – virtuaalimaailma vuodelta 1984