Uusimmat

Massiivinen rahahuijaus ajoi Neverwinterin liemeen

20.05.2013 13:00 Miikka Lehtonen

Olevinaan yhä betassa oleva Perfect Worldin ja Crypticin Neverwinter-MMO on taas kerran liemessä hax0rien ansiosta. Pelaajat kun keksivät sangen riemastuttavan tavan hankkia pelissä rajattomasti valuuttaa. Nyt firma koittaakin keksiä, miten ongelma ratkaistaisiin.

Viikonlopun aikana netissä kuohahti kun joku paljasti Neverwinterin foorumeilla aika riemastuttavan helpon tavan hankkia loputtomasti rahaa. Pelissä on sen perinteisen kullan ohella kaksi oikeaan valuuttaan perustuvaa rahatyyppiä: zen, jota saa vain oikealla rahalla verkkokaupasta, sekä astral diamondit, jota jaetaan nihkeästi palkintoina päivittäisistä questeista ja jota voi konvertoida edestakaisin sen oikean valuutan välillä.

Pelin huutokauppa toimii myös näiden astral diamondien välityksellä ja ideana on ollut, että pelaajilla on valuuttaa verrattain vähän. Jos haluaa tehdä vaikka respecin 60. kokemustasolla, joutuisi käytännössä sijoittamaan peliin oikeaa rahaa. Tylyä, mutta ei varsinaisesti tällä kertaa relevanttia.

Viikonlopun aikana kävi siis ilmi, että jos pelin huutokauppaan pisti myyntiin esineitä negatiivisella hinnalla (siis vaikka 1500 astral diamondin sijaan miekka maksoikin -1500 timanttia), huutokaupan voittaja sai peliltä huutonsa verran rahaa. Siltä varalta, että joku ei ole sen enempää ohjelmoinut, kyseessä ei ole mikään harvinainen ja vaikeasti kierrettävä juttu, vaan perustason kämmi, jota suuri osa ensimmäisen vuoden opiskelijoistakin osaisi varoa.

Ei tietenkään mennyt kuin nanosekunti ennen kuin huutokauppa oli täynnä kahden miljardin AD:n arvoisia esineitä, joista saamillaan voitoilla pelaajat putsasivat oikean rahan vaihtopaikan, koko huutokaupan ja ostelivat hahmoilleen lukemattomia arvokkaita esineitä. Ja sitten serverit vedettiin alas.

Perfect Worldin ratkaisu tuntuu olevan, että viikonlopun aikana huijanneet bännätään ja serverien tilaa pyöräytetään seitsemän tuntia taaksepäin, mikä on toki sinänsä dramaattista, mutta ei ratkaise ongelmaa. Huijaus kun on ollut olemassa ja tiedossa kirjaimellisesti siitä saakka, kun Neverwinteriä pystyi pelaamaan. Miksikö? Koska se löydettiin Star Trek Onlinestä jo pari vuotta sitten, eikä Crypticiä ole selvästikään kamalasti kiinnostanut sitä korjata. Ongelma on ollut myös Crypticin tiedossa alusta asti, sillä monet pelaajat ovat siitä heille ilmoittaneet vailla tulosta.

Niinpä pelin talous on jo nyt aivan muusissa, koska tuntematon määrä pelaajia on ostellut jo viikkojen ajan itselleen huippukalliita ja harvinaiseksi tarkoitettuja esineitä, joita on nyt sitten levinnyt pitkin maita ja mantereita. Pelissä on taatusti myös suuret pinot epärehellisin keinoin hankittua zeniä. Niinpä monen pelaajan mielestä ainoa tapa ratkaista ongelma kunnolla on nollata serverit siihen kuntoon, missä ne olivat väitetyn avoimen betan alussa. Väitetyn, koska ongelmaa pahentaa se, että Cryptic on myynyt peliin oikeaa rahaa betan alusta saakka. Täten huijauksella on monelle pelaajalle oikeat taloudelliset seuraukset, mikä tekee siitä kertaluokkaa vakavamman asian.

Kyseessä ei suinkaan ole pelin ensimmäinen huijauskeino, vaan niistä voisi kasata pitkän listan. Betan alusta saakka huijarit ovat esimerkiksi voineet nostaa hahmojaan 60. tasolle jakamalla keskenään bugaavaa tehtävää, jota pysyi palauttelemaan uudelleen ja uudelleen. PVP:ssä on myös humoristinen bugi, jonka avulla roguet pystyvät pudottamaan vastustajansa linjoilta, oletettavasti lyömällä näitä nini kovaa, että heidän nettiyhteytensäkin kuolee.

Neverwinterin tulevaisuus ei siis näytä kovin ruusuiselta.

Lisätietoja: Pelin foorumit

Lisää aiheesta

Dungeons & Dragons: Neverwinter -ennakko (PC)