Uusimmat

Microsoft-pomo selittelee Xbox Onen ruudunpäivitystappiota

28.01.2014 14:30 Juho Anttila

Xbox One vai PlayStation 4, kumpi mahtaakaan olla tehokkaampi? Vastausta tähän kysymykseen arvailtiin jo ennen laitteiden julkaisua. Ensimmäiset julkaisupelit näyttivät kallistavan vaakaa Sony laitteen suuntaan ja nyt sama viesti saa vahvistusta Tomb Raiderin suunnalta.

Ilmeisesti Tomb Raiderin PlayStation 4 -versio pyörähtää 1080p-resoluutiolla kunnioitettavalla 60 fps:n ruudunpäivitysnopeudella. Xbox One -versio kykenee samaan tarkkuuteen, mutta ruudunpäivitysnopeus jää pienemmäksi. Square Enixin edustaja on jo ehtinyt toteamaan, että firma on tyytyväinen 30 fps:ään.

Microsoft-pomo Albert Penello on nyt kiirehtinyt puolustelemaan firmansa uutuuskonsolia. Penello lateleekin pöytään melkoisen määrän kommentteja, joista osa vaikuttaa pahasti hätäselityksiltä. Miltäpä kuulostaa esimerkiksi se, että versioiden välinen ero ei oikeasti olekaan niin suuri ja ihmiset keskittyvät vääriin asioihin? Tai se, että konsolisukupolvi on vasta nuori ja tilanteet ehtivät vaihtelemaan vielä selvästi?

Selittelyltähän Penellon jutustelu vaikuttaa, mutta on versioiden erolle löydettävissä yksi sellainenkin syy, joka ei ole riippuvainen konsolien tehoista. Tomb Raiderin PlayStation 4 -versiota työstää Nixxes, joka vastasi jo pelin PlayStation 3 – ja PC -versioista. Xbox One -versio puolestaan on Sleeping Dogs -kehittäjä United Front Gamesin käsialaa. Viimeksi mainittu kehittäjä puolestaan ei omaa aiempaa kokemusta Tomb Raiderin koodipohjasta.

Oli syy versioiden välisiin eroihin sitten mikä tahansa, Albert Penello on joka tapauksessa oikeassa todetessaan, että konsolisukupolvi on vielä nuori. Vaikka tehokamppailu näyttääkin kallistuvan Sonylle, todelliset ratkaisut tehdään todennäköisesti pelivalikoiman voimin. Kovemmat yksinoikeuspelit pöytään lyövä valmistaja tulee olemaan vahvoilla, mutta kumpi se lopulta on, jää nähtäväksi.

Lähde: Joystiq

Lisää aiheesta

PlayStation 4 selätti Xbox Onen joulumarkkinoilla

Xbox One myynyt jo yli kolme miljoonaa kappaletta

Analyytikko povaa Xbox Onelle pikaista hinnanalennusta