Uusimmat

Microsoft tutki outoja ohjainkonsepteja – tuloksena tuoksuohjain

19.11.2013 20:00 Teemu Viemerö

Uuden konsolin kehittäminen ei ole helppoa eikä halpaa. Uuden tuotteen pitäisi tuoda pelaamiseen aina jotain uutta, eikä ihmekään että yksi tärkeimmistä suunnittelukohteista on aina uusi ohjain. Xbox Onen ohjain kävi myös läpi monia design-vaihtoehtoja. Yksi hylätyistä konsepteista oli ohjain, joka erittää pelikuvaan sopivaa tuoksua.

”Rakensimme pieniä kapseleita erilaisista tuoksuista, joiden tuoksu tulee ulos ohjaimesta,” paljasti Xboxin toimitusjohtaja Zulfi Alam. ”Kun kävelet läpi viidakon, voit haistaa kasviston tuoksun,” mies jatkoi.

Idea on myös sinällään hyvin epäkäytännöllinen. Jokaisella pelikehittäjällä on myös omituinen fiksaatio tehdä omaan peliinsä viemärikenttiä, joita ei mielellään pelaisi saati haistelisi.

Microsoft kehitti myös lukuisia muita ohjaimia, kuten ohjaimen, jossa on sisäänrakennettu projektori. Projektori pystyy luomaan pelaajan ympärille ambieettisia visuaaleja, jonka idea pohjautuu yhtiön kehittelemään IllumiRoom-teknologiaan. Microsoft tuhlasi ohjaimen kehitykseen yli 100 miljoonaa dollaria.

Ohjain kuin myös muutkin ohjainkonseptit ovat oikeasti olemassa, ja niiden prototyypit löytyvät yhtiön tutkimus- ja kehitysosastolla.

Muita ideoita olivat ohjaimeen sisäänrakennetut kosketusalustat, kamera ja kaiuttimet. Ohjaimien testaamiseen osallistui yli 500 ihmistä lapsista aikuisiin ja kasuaalipelaajista eSports-ammattilaisiin. Huimat ideat eivät kuitenkaan sytyttäneet pelaajien kiinnostusta.

Kaikkien kokeilujen jälkeen yhtiön filosofiaksi muodostui ajatus keskittyä pelaajan pelikokemukseen edessä olevan television ja sen paremman äänentoiston kautta.

Haisujutut eivät ole sinänsä uusi idea. Internetin yleistymisen huumavuosina visioitiin sekä tuoksuvia kuin kolmiulotteisesti hiirtä tärisyttäviä nettisivuja.

Lähde: Eurogamer, Xbox One controller prototypes included smell, projector devices