Uusimmat

Mitä menikään vikaan THQ:lla

10.05.2013 15:00 Juho Anttila

Pelijulkaisija THQ:n lopulta vararikkoon johtaneet talousvaikeudet olivat yksi viime vuoden ja vuodenvaihteen kiihkeimmistä pelipuheenaiheista. Iso julkaisija laitettiin lopulta paloiksi ja myytiin useammalle eri taholle, mutta miten tähän päädyttiin? Entinen THQ-pomo Danny Bilson kertoo oman näkemyksensä.

Bilson kertoo, että miehen liittyessä THQ:n riveihin julkaisija oli parhaillaan fokusoimassa toimintaansa kohti alkuperäisbrändejä ja hardcorepelejä. Aiemminhan studio oli panostanut vahvasti muun muassa lisensoituihin lastenpeleihin.

Bilsonin tehtävänä oli johtaa THQ:n pelikehitysstudioita, mutta pian selvisi, että julkaisijan paletti oli pahasti sekaisin. Kuusi studioista ei edes tiennyt mitä ne olivat oikeastaan tekemässä. Korkeimmalta johdolta annettiinkin Bilsonille tehtäväksi sulkea 7 studiota ja irtisanoa puolet THQ:n työvoimasta. Miehelle annettiin mahdollisuus myös irtisanoutua raskaasta tehtävästä, mutta Bilson päätti hoitaa homman joka tapauksessa.

Pian Bilson ylennettiin johtamaan sekä THQ:n pelituotantoa että firman markkinointia. Bilsonin kaunis tavoite oli yrittää hoitaa tämä tontti niin, etteivät kaksi pelibisnestä hieman eri näkökulmasta katsovaa osastoa päätyisi törmäyskurssille keskenään. Lopulta Bilson kuitenkin päätyi vaihtamaan työpaikkaa ennen kuin THQ:n luisu kääntyi syöksykierteeksi.

Mikä Bilsonin mielestä sitten aiheutti julkaisijan kaatumisen? Lopulta kyse oli kykenemättömyydestä sopeutua pelialan muutoksiin ja muuttua itse tarpeeksi nopeasti. Siirtymä lastenpeleistä tiukemmin fokusoiduksi ydinpelaamiseen keskittyväksi julkaisijaksi ei sujunut kyllin nopeasti, mikä johti kaikkien tässä vaiheessa tuntemaan lopputulokseen.

Lähde: Edge

Lisää aiheesta

THQ:n toimitusjohtaja harmittelee firmansa kohtaloa ja julkaisematta jääneitä pelejä

THQ:n osaset löysivät ostajansa ja loppu on lähellä

THQ:n loppu häämöttää: lisenssit ja pelit huutokauppaan