Uusimmat

Mitä tekijät mahtoivat oppia upeaa This War of Mineä tehdessään?

20.01.2015 14:00 Juho Anttila

This War of Mine on peli, jota pelatessa tulee huono olo, hyvällä tavalla. Sodan raadollista arkea siviilien näkökulmasta kuvaava selviytymiskokemus pakottaa pelaajan kohtaamaan oman ihmisyytensä heikkouden mahdottoman tilanteen edessä. Peliä kehittänyt Kacper Kwiatkowski kertoi GamaSutralle, mitä tekijät oppivat itse projektinsa aikana.

Kwiatkowski nostaa esille kourallisen projektin antamia tärkeitä opetuksia. Päällimmäisenä nousee toki esille se, että tekijöillä on lupa olla innovatiivisia. Indiekehittäjille tämä on jopa elinehto. AAA-tason pelejä vastaan on paha kilpailla kengännauhabudjetilla, joten huomio on saavutettava olemalla erilainen ja omaperäinen.

Toinen hyvä huomio on se, että tekijöiden kannattaa hyödyntää median erityispiirteitä. Sen sijaan, että ilmaisua kopioidaan muista medioista, pelien tulisi hyödyntää omia vahvuuksiaan. Miksi yrittää olla elokuva, jos syvempi kokemus syntyy pelimaailman ja pelin välisestä vuorovaikutuksesta?

Eräs asia, jota isot pelit ovat usein liian arkoja hyödyntämään, on se, että epäonnistuminen voi olla onnistumista kiinnostavampaa. This War of Minen riipaisivimmat tarinat syntyvät epäonnistumisesta, pelin henkilöiden surullisista kohtaloista. Se, kun sota vie lopulta voiton jättää syvemmät jäljet kuin selviytyminen ja pelin läpäiseminen. Tämä on yksi niistä tarinankerronnan muodoista, joita pelit voisivat hyödyntää enemmänkin.

Kwiatkowski korostaa myös prototyypeillä kokeilun tärkeyttä. Kerralla on vaikea osua maaliin. Menestys syntyy kokeilemalla, mikä toimii ja mikä ei ja viemällä kehitystä näin oikeaan suuntaan. Lisäksi peliä kannattaa testauttaa ehdottomasti myös tiimin ulkopuolisilla pelaajilla. Vain näin voi saada aidosti puolueetonta palautetta.

This War of Minestä ja pelikehityksestä yleensäkin kiinnostuneiden kannattaa suunnata Gamasutran sivuille lukemaan alkuperäinen artikkeli. Jälleen kerran erinomaisen mielenkiintoista luettavaa.

Lähde: Gamasutra

Lisää aiheesta

Vuoden 2014 paras indiepeli kertoi sodasta, uhreista ja onnettomista selviytyjistä

Ahdistavuuden selviytymissotapeli sai entistäkin synkemmän päivityksen

Sota on täynnä kuolemanpelkoa, väsymystä, vitutusta, nälkää ja ahdistusta

Muropaketin uusimmat