Uusimmat

Miten käy LucasArtsin? Ratkaiseeko Star Wars 1313 firman kohtalon?

05.11.2012 16:30 Jukka O. Kauppinen

Disney osti Lucasfilmin. Ihmiskunta järkyttyi ja George Lucas sai mukavan eläketilin. Star Wars -elokuvien suhteen yrityskaupan seuraukset ovat luultavasti vain positiivisia, etenkin jos Disneyn porukat pitävät Lucasin mahdollisimman kaukana leffatuotannosta. Mutta miten käy Lucasin pelipuodin, LucasArtsin?

LucasArts oli loistava pelitalo, silloin vuonna kivi. Vuosikymmen sitten firma kävi rypemässä todella syvällä, mutta viime vuodet ovat olleet taas vähän parempia. Disney-kauppa voi kuitenkin tuoda kuolonkellot Lucasin peliosaston päälle, ellei firma pysty vakuuttamaan osaamisellaan ja Star Wars 1313:lla.

Yrityskaupan vaikutukset Disneyn pelistrategian huomioiden näet arvuuttavat. Nykyisellään Disney Interactivella on kolme peliyksikköä: Avalanche Software, Junction Point ja Wideload Games. Firma ei kuitenkaan ole epäröinyt huonommin pärjänneiden studioiden sulkemista, mikä on tuonut kirveen muun muassa Propaganda Gamesin ja Crimax Racing/Black Rock Studion niskaan.

Viime vuodet Disney on siirtynyt enemmänkin sosiaalisen median ja koko perheen pelien suuntaan, mikä taasen on jotain ihan muuta LucasArtsin omimpaan kenttään verrattuna.

Siksi LucasArtsin tulevaisuus tuntuukin niin epävarmalta. Studion ainoa julkistettu peliprojekti on aikuisille suunnattu K18-räiske Star Wars 1313, joka tuntuu ainakin meikäläisen pelimakuun täydellisen sopivalta ja kiinnostavalta. Ei jedejä, ei voimaa, vaan pimeämpi ja laittomampi näkemys Star Wars -universumista. Eli jotain niin täysin anti-Disneytä kuin mikään ikinä.

Rahahan se on tietysti mikä ratkaisee. Jos LucasArts pystyy vielä kertaalleen vakuuttamaan osaamisellaan, niin studiolla on yhä toivoa. Mutta pahoin pelkään, että vaa’ankielellä mennään.

Lisää aiheesta

Star Wars 1313 – ei voimaa, ei jedejä, vain läjäyttimiä 

Täällä maan alla eivät jedit juhli, eivätkä sen enempää laki kuin järjestyskään. Olkoon yläkerrassa vaikka mikä tasavalta tai galaktinen imperiumi, täällä eletään omien lakien mukaan. Ja palkkionmetsästäjien.

”Tämä on kuin Las Vegasin pahamaineisimman sivukadun laajennettu versio – kokonainen rikollisten hallitsema kaupunki maan alla.”

LucasArtsin matka maineesta mutaan

LucasArts on ollut yli vuosikymmenen ajan yksi peliteollisuuden tärkeimmistä nimistä ja pelaajien lemmikeistä. Luomillaan mestariteoksilla yhtiö on mullistanut pelialaa yhä uudestaan ja uudestaan. Pelit ovat olleet lähes virheettömän laadukkaita kunnes ensimmäiset soraäänet alkoivat narskua kolmisen vuotta sitten. Sittemmin tuotannon kokonaislaatu on romahtanut eikä tänään firman peleissä ole juuri hurraamista. Mikä maksaa?

Lue myös

Carrier Command Gaea Mission (PC, Xbox 360)

Ei tullut Cypress Hill -laulajasta miljonääriä GTA:n kustannuksella

Fani modernisoi Descentiä Unreal Enginellä

Need for Speed: Most Wanted tuntuu avoimen riemastuttavalta kaahailulta

Muropaketin uusimmat